Kredietcrisis: tijd om te innoveren!

Mariëlle Bordewijk

Als het om geld gaat zijn er twee emoties dominant. Hebzucht en angst. In goede tijden lijkt de hebzucht hoogtij te vieren, en als het minder lijkt te worden speelt angst de boventoon. Maar zoals 's wereld bekendste belegger Warren Buffet zegt, zorg dat jouw emoties tegen de stroom ingaan. Juist in economisch mindere tijden zijn er grote winsten te behalen. Ook in food.

Juist nu investeren en innoveren levert veel op. De markt wordt door elkaar geschud en de sterke partijen komen met 5-15 procent meer marktaandeel uit de strijd. Want wanneer concurrenten alleen op de kosten gaan letten, hun productkwaliteit uithollen en het zoveel mogelijk bij het oude houden, krijgen innovaties meer aandacht.

Dus mag ik iedereen oproepen een beetje lef te tonen in deze tijden en niet te vervallen in een tweede prijzenoorlog. We hebben al geleerd dat de ééndimensionals strategie om alleen maar op de prijs te letten weinig oplevert. Het is nu meer dan ooit tijd om een eigen koers te varen.

Bedrijven die durven te investeren in nieuwe, eigenzinnig food concepten zullen over een paar jaar als winnaar uit de strijd komen. En met lef bedoel ik natuurlijk ook om echt met nieuwe dingen te komen. Geen kopieën van reeds bestaande producten, maar producten met een eigen verhaal, echte smaak, eerlijke communicatie, verrassende vormgeving en die daarmee op een vernieuwende en relevante manier de behoeften van de consument invullen.