Column: Smaakmaker

iwona brederveld

Auteur: Iwona Brederveld, global product manager Exter

Na een periode van afwezigheid, is Exter, het Oernederlandse bedrijf en mede-oprichter van het netwerk IFFI, weer terug in de gelederen. In de afgelopen periode hebben we nog eens extra kunnen zien wat de meerwaarde van netwerken is voor de samenwerking met andere leden. Bij IFFI worden workshops georganiseerd met actuele thema’s over wetgeving, productontwikkeling en trends op het gebied van producten. Daarbij krijg je de gelegenheid om met anderen in contact te komen en elkaar beter te leren kennen.
We zien een enorme trend in de plantbased producten, maar ook in clean en clear labels. Daarnaast is afvalreductie een belangrijk onderwerp, en merken we dat er een groeiende vraag is naar authentieke smaken en producten die inspelen op gezondheid.

'Slim omgaan met eiwitbronnen, dat is onze basis’

De grootste verandering in de afgelopen jaren is de labelling. Clean speelt al lang - minder E-nummers, minder allergenen. Clear is een stap voorwaarts, met herkenbare producten die je ook in je eigen keuken tegen kunt komen. Daarbij vraagt de consument bijvoorbeeld bij ovensnacks dat ze toch de smaak bevatten van een gefrituurde snack. Dat vraagt veel innovatie. Hoe geef je de perceptie van vet, zonder vet te gebruiken. Hoe geef je de smaak van gekookte kip, zonder zelfs maar eiwitten te gebruiken. Dat zijn enorm interessante ontwikkelingstrajecten. Als je allergeenvrije smaken wilt maken, dan moet je onderzoek doen naar hoe je smaken kunt boosten en tegelijkertijd het natriumgehalte zo laag mogelijk te houden.

Authentieke smaken

Bij Exter in Zaandam worden al sinds 1928 hartige smaken gemaakt, waarbij bijvoorbeeld een kipsmaak wordt gemaakt zonder kip maar met behulp van eiwitten. Vlees, kip, vis, groenten, bouillon en umami, you name it: er komt geen dier aan te pas. Slim omgaan met eiwitbronnen, dat is de basis. De wereldbevolking groeit nog steeds verder. En moet gevoed worden. We willen zo duurzaam mogelijk omgaan met de bronnen en gebruiken bijvoorbeeld veel eiwitten uit reststromen. Het gebruik van reststromen van andere industrieën, bijvoorbeeld de olie-industrie, levert een lagere voetafdruk op. Die stromen gaan normaal verloren voor de voedingsindustrie. Maar met de juiste processen kun je die gebruiken om geconcentreerde smaken te maken. En als je dat op de juiste manier doet, dan zijn de plant based kip smaken niet te onderscheiden van echte kip.

Door globalisering worden steeds meer smaakrichtingen globaal, dus als klant heb je minder keuze in de authentieke lokale smaken. Door onze batchproductie zijn we in staat om veel verschillende smaken aan te bieden. Het product wordt gekookt, ingedikt en gaat daarna in de oven. Het resultaat is geconcentreerde smaken met een natuurlijke kleur - dus geen kleurstoffen nodig - die worden afgenomen door voedselproducenten van soepen en sauzen, kant-en- klaarmaaltijden, snacks, instant noedels, vlees en plantbased producten. Als het maar hartig is. Geen toevoegingen of dragers, clear label etikettering, alleen puur voedsel uit duurzame bronnen. Consumenten willen eenvoudige recepten met herkenbare ingrediënten, verwerkt op een begrijpelijke manier. Ze willen vooral een geweldige en authentieke smaak!

Exter is lid van het Ingredients for Food Innovators netwerk, een Nederlands netwerk dat senior managers en professionals uit de voedingsingrediëntenindustrie verbindt en inspireert.

Lees ook
Meatless Farm start crowdfunding

Meatless Farm start crowdfunding

Meatless Farm start een crowdfunding. Onder de noemer ‘verdeelt de M...F... taart' geeft de producent van vleesvangers consumenten een kans om aandelen te kopen. Het bedrijf geeft voor het eerst aandelen uit voor individuele beleggers. Dit gebeurt via het crowdfunding platform Crowdcube.

Meatless Farm opent productielocatie in Nederland

Meatless Farm opent productielocatie in Nederland

Meatless Farm opent een nieuwe productielocatie in Nederland. Hiervoor gebruikt de Britse producent van vleesvervangers de productielocatie van Van Loon Group in Almere. Hiermee verhoogt Meatless Farm de productiecapaciteit met 25 procent.

The Dutch Weed Burger sluit zich aan bij Livekindly Collective

The Dutch Weed Burger sluit zich aan bij Livekindly Collective

De Dutch Weed Burger verbindt zich aan het Livekindly Collective, een collectief van plantaardige voedingsbedrijven. The Dutch weedburger, dat zeewier als hoofdingrediënt gebruikt, is het vijfde merk dat zich aansluit bij het collectief. Eerder namen The Fry Family Food Co., LikeMeat, Oumph! en No Meat dezelfde stap.