Vegan of meat lover? Lang leve de keuzevrijheid!

richard-de-vries-jellice

Richard de Vries, Commerce & Sales bij Jellice Pioneer Europe

Sinds augustus 2018 woedt de Afrikaanse Varkenspest (AVP) in China en omringende landen. Miljoenen varkens worden geruimd. Op dit moment gaat 75% van het Europese varkensvlees en bijproducten naar Azië. De grote exportmarkt, maatschappelijk ongerief en misstanden bij fokkers en slachters zijn volgens tegenstanders van varkensvlees redenen genoeg voor een rigoureuze inkrimping van de Nederlandse sector. Sterker nog, het is hip om dierlijke eiwitten door ‘gezonde’ plantaardige varianten te vervangen. Ik wil niets afdoen aan de goede intenties van flexitariërs, vegetariërs en veganisten, maar ik voel mij steeds vaker gedwongen de vegan-boodschap te nuanceren.

Scheid feiten van fabels

Retailers en de fabrikanten haken gretig in op de groeiende aandacht voor vleesvervangers en vegan food, gevoed door activisten, bloggers en vloggers. Toch is er noch wereldwijd noch in Nederland een drastische daling in de vleesconsumptie te zien. Ook worden dierlijke eiwitten nog steeds op grote schaal gebruikt om voeding textuur en elasticiteit te geven. Het vervangen van dierlijke eiwitten door plantaardige varianten is namelijk ingrijpend en vergt tijd, kennis en geld.

Omdat het gebruik van dierlijke ingrediënten niet benadrukt wordt, hebben consumenten vaak geen idee hoe hun vertrouwde voeding er zonder die ingrediënten uit zou zien. Neem de winegum: zonder gelatine krijg je nooit die heldere structuur en die elasticiteit. Door dierlijke eiwitten uit onze voeding te willen verbannen, doen we de unieke producteigenschappen ervan tekort. Bovendien is het een fabel dat onze vleesconsumptie lineair loopt met de vermindering van de problemen die de vleesindustrie veroorzaakt. Hoogste tijd om feiten van fabels te scheiden.

Ga op zoek naar de balans

Onze landbouw is er de afgelopen zestig jaar op ingericht om zo goed, veel en goedkoop mogelijk dierlijke producten te maken. We produceren nu zo’n 70 procent dierlijke en 30 procent plantaardige eiwitten. Terwijl van een varken alles gebruikt wordt, kun je een aanzienlijk deel van planten niet eten; mensen verteren nu eenmaal geen maisstengels, bietenblad of gras. Je hebt een koe, kip of varken nodig om dat weer om te zetten in eiwitten die mensen wel kunnen eten. Met een volledige veganistische wereldbevolking gooi je veel biomassa weg. We moeten dus toe naar een goed ingerichte kringlooplandbouw die de natuurlijke bronnen niet uitput en optimaal gebruik maakt van de beschikbare landbouwgrond.

Laat vegans en meat lovers in hun waarde

Laten we sturen op een evenwichtige en duurzame verdeling tussen dierlijke en plantaardige ingrediënten. Iedere schakel in de keten pakt zijn rol. Dat betekent dat we voor vlees- en bijproducten inzetten op dier- en milieuvriendelijke veehouderij en dat de consument bereid moet zijn om het dier op waarde te schatten en daarvoor te betalen. Een goede en veelzijdige mix van dierlijke en plantaardige ingrediënten laat vegans en meat lovers in hun waarde en stimuleert keuzevrijheid.

Jellice Pioneer Europe is lid van het Ingredients for Food Innovators netwerk, een Nederlands netwerk dat senior managers en professionals uit de voedingsingrediëntenindustrie verbindt en inspireert.

Lees ook
Bel Group gaat inzetten op plantaardige alternatieven

Bel Group gaat inzetten op plantaardige alternatieven

Bel Group, waar bijvoorbeeld Babybel en Boursin onder vallen, ontwikkelt voor alle zijn producten een plantaardig alternatief. La Vache qui rit komt in plantaardige vorm op de markt in de VS, UK, Canada en Duitsland. Eind oktober komt een plantaardige Boursin op de markt in de VS. Volgend jaar verschijnt daar een plantaardige mini Babybel.

Foodvalley Champions 2020 bekend

Foodvalley Champions 2020 bekend

De Nieuwe Melkboer, In Ovo en Grünten zijn uitgeroepen tot Foodvalley Champions 2020. De prijzen zijn uitgereikt tijdens de Foodvalley Summits in de categorieën Eiwittransitie, Circulaire AgriFood en Voeding en Gezondheid. De jury beoordeelde op het innovatie karakter van de bedrijven en de impact van de innovaties. De winnaars krijgen onder andere...

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Europese vee- en vleesorganisaties starten een campagne tegen het gebruik van vleesnamen voor vegetarische producten. De Europese vakbond van de vleesindustrie Clitravi, boerderijdierfokkers Effab, pluimveesector Avec, boerenbelangenbehartigers Copa-Cogeca, slagers IBC en veehandelaren UECBV slaan de handen ineen om te voorkomen dat het Europese Parlement...