Blogs
Halve maatregelen in de Reclamecode

Halve maatregelen in de Reclamecode

Vanaf 1 februari 2019 is de nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) van kracht. Hierin staat dat er vanaf 1 juli 2020 geen verpakkingen met kinderidolen meer in de winkels mogen liggen. Ondanks dat de Consumentenbond inspraak heeft gehad in de nieuwe reclamecode, vinden ze de regels op het gebied van kindermarketing nog niet streng genoeg. Babs...

Geraffineerd over allergie

Geraffineerd over allergie

Voedselproducenten hebben dagelijks te maken met allergenen, al is het maar om kruisbestuiving en pijnlijke recalls te voorkomen. Dat is belangrijk, want het aantal mensen dat allergieën ontwikkelt lijkt toe te nemen. Maar juist daarom moeten voedselproducenten op een ander niveau gaan nadenken over de verhouding tussen voedsel en het immuunsysteem,...

Zoete praatjes

Zoete praatjes

In februari kwam het British Medical Journal met de resultaten van een metastudie naar de positieve en negatieve gevolgen van de inname van kunstmatige zoetstoffen. De conclusie, kort door de bocht: het is allemaal best ingewikkeld en we zien geen duidelijke effecten. Dat geldt overigens beide kanten op: geen meetbare gezondheidsschade, maar...

FNLI blikt vooruit

FNLI blikt vooruit

De naderende Brexit. Een ontwerp van het Klimaatakkoord. En een nieuwe visie op landbouw die handen en voeten moet krijgen. Nederland gaat een turbulent jaar tegemoet. Hoe beweeg je je als voedingsmiddelenbedrijf in dit dynamische speelveld? We vragen het aan Murk Boerstra, adjunct-directeur bij de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI).

Een nieuw eetpatroon

Een nieuw eetpatroon

In 2050 zullen er misschien wel tien miljard mensen op aarde rondwandelen. Om al die mensen te voeden moeten we tenminste de helft meer voedsel produceren dan nu. Is dat mogelijk zonder het milieu te verpesten? Expert duurzaam eten Corné van Dooren geeft namens het Voedingscentrum zijn antwoord.

Murk Boerstra: ‘blijf scherp en volg de ontwikkelingen op de voet’

Murk Boerstra: ‘blijf scherp en volg de ontwikkelingen op de voet’

De naderende Brexit. Een ontwerp van het Klimaatakkoord. En een nieuwe visie op landbouw die handen en voeten moet krijgen. Nederland gaat een turbulent jaar tegemoet. Hoe beweeg je je als voedingsmiddelenbedrijf in dit dynamische speelveld? We vragen het aan Murk Boerstra, adjunct-directeur bij de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI)....

Which diet is the best?

Which diet is the best?

For many years, researchers have been desperately searching for dietary determinants of health within the populations of developed countries. Countless hours are spent poring over huge swathes of data, picking apart minute differences in the macronutrient breakdown of people’s diets. Time after time, percentages of fat, carbohydrate or protein...

Food from Food

Food from Food

Er is iets vreemds aan de hand. Nederlanders zijn wereldwijd koploper op het gebied van het efficiënt produceren van voedsel. We hebben ongelofelijk veel kennis over soorten teelten, bewerken en bemesten van landbouwgrond, verwerken van groente en fruit tot lang houdbare producten voor in het winkelschap. We weten precies waar onze grondstoffen...

Doet mijn aankoop recht aan mens en milieu

Doet mijn aankoop recht aan mens en milieu

Onlangs racete ik na een drukke werkdag langs de supermarkt. En stond ik voor een zichzelf wekelijks herhalende keuze: koop ik 250 gram gangbare champignons voor €0,79 of de biologische variant voor €1,79? In de halve seconde die ik mezelf gunde om hierover na te denken, schoot er van alles door me heen. Als consument draag ik graag bij aan...

Digitaal voedsel

Digitaal voedsel

Er is iets vreemds gaande in de voedselindustrie. Digitalisering drijft de veranderingen en maakt dingen mogelijk die tot voor kort niet voor mogelijk werden gehouden. Anderzijds lijken consumenten steeds meer analoog voedsel te willen. Authentiek, ambachtelijk, zonder toevoegingen, diervriendelijk en bovenal ook duurzaam. Liefst natuurlijk tegen een...

EVMI Nieuwsbrief

Ontvang de gratis digitale nieuwsbrief van EVMI iedere dinsdag en donderdag en blijf op de hoogte van vakinformatie, nieuws en ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven
EVMI
EVMI

Superaanbieding! 1 jaar slechts
€ 29,99 ex. BTW 

Profiteer nu
Editie 4 - 2020

In EVMI 4 ontdek je de mogelijke toekomst van het voedselsysteem na corona. Ook beschouwen we de haalbaarheid van een milieuscore op voedselverpakkingen en nemen we een kijkje in de nieuwe eiwitfabriek van Rubisco.

Bekijk de inhoud
Hygiënespecial 2020
Hygiënespecial 2020

De EVMI Hygiënespecial is weer uit, en is nu ook te lezen als digitaal magazine.

Lees verder
Evenementen

Training VITAL allergens web-based

4 augustus 2020

Lees meer

Training VITAL allergenen web-based

4 augustus 2020

Lees meer

Training VITAL allergenen web-based

4 augustus 2020

Lees meer
Evmi op Social

Social Logo Linkedin Alea

Social Logo Twitter Alea