Blogs
Branden voor soja

Branden voor soja

De markt voor vleesvervangers en andere plantaardige producten groeit enorm. Een groeiende groep mensen wil blijkbaar best wat minder vlees eten als dat hun het gevoel geeft dat ze wat voor de planeet doen. Maar de toenemende aandacht voor vegan zorgt ook voor wat terugslag van stugge vleeseters die zich helemaal niet schuldig willen voelen over hun...

Biologische onzin

Biologische onzin

Erwin Boutsma speurt in de supermarkt fanatiek naar ‘biologische’ keurmerken op de verpakking van groenten en fruit: 'Niet omdat ik die producten wíl, maar omdat ik ze juist níet wil.' Het CBS becijferde in mei dat in 2018 op 0,7 % van het Nederlandse landbouwareaal aan biologische akkerbouw werd gedaan, een...

De ultieme paprika

De ultieme paprika

Als hoofd R&D Vegetable Seeds bij Bayer weet John Purcell alles van de ontwikkeling van nieuwe groenten. Naar welke eigenschappen is de markt op zoek, en op welke manier kan Bayers (genetische) technologie helpen bij oplossingen op wereldschaal? Is het mogelijk om het ultieme gewas te ontwikkelen, en wat betekent dat voor de biodiversiteit? What’s...

De life cycle van je carrière

De life cycle van je carrière

De branche verandert razendsnel. Blijf je als werknemer stil zitten, dan loop je het risico om achterop te raken, zeggen Bert Den Uijl en Michiel Dekkers van DUPP Food Recruitment. Wat moet je doen om je carrière up to date te houden?

De tien dimensies van de digitale transformatie

De tien dimensies van de digitale transformatie

Over de digitale transformatie wordt veel gezegd en geschreven. Zo gebruiken foodbedrijven technologie om de supply chain te optimaliseren en verspilling van voedsel tegen te gaan. Consumenten maken steeds vaker gebruik van het internet en apps om eten te bestellen (via Thuisbezorgd.nl, Picnic of Domino’s Pizza). Volgens onderzoek van MIT zijn...

Halve maatregelen in de Reclamecode

Halve maatregelen in de Reclamecode

Vanaf 1 februari 2019 is de nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) van kracht. Hierin staat dat er vanaf 1 juli 2020 geen verpakkingen met kinderidolen meer in de winkels mogen liggen. Ondanks dat de Consumentenbond inspraak heeft gehad in de nieuwe reclamecode, vinden ze de regels op het gebied van kindermarketing nog niet streng genoeg. Babs...

Geraffineerd over allergie

Geraffineerd over allergie

Voedselproducenten hebben dagelijks te maken met allergenen, al is het maar om kruisbestuiving en pijnlijke recalls te voorkomen. Dat is belangrijk, want het aantal mensen dat allergieën ontwikkelt lijkt toe te nemen. Maar juist daarom moeten voedselproducenten op een ander niveau gaan nadenken over de verhouding tussen voedsel en het immuunsysteem,...

Zoete praatjes

Zoete praatjes

In februari kwam het British Medical Journal met de resultaten van een metastudie naar de positieve en negatieve gevolgen van de inname van kunstmatige zoetstoffen. De conclusie, kort door de bocht: het is allemaal best ingewikkeld en we zien geen duidelijke effecten. Dat geldt overigens beide kanten op: geen meetbare gezondheidsschade, maar...

FNLI blikt vooruit

FNLI blikt vooruit

De naderende Brexit. Een ontwerp van het Klimaatakkoord. En een nieuwe visie op landbouw die handen en voeten moet krijgen. Nederland gaat een turbulent jaar tegemoet. Hoe beweeg je je als voedingsmiddelenbedrijf in dit dynamische speelveld? We vragen het aan Murk Boerstra, adjunct-directeur bij de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI).

Een nieuw eetpatroon

Een nieuw eetpatroon

In 2050 zullen er misschien wel tien miljard mensen op aarde rondwandelen. Om al die mensen te voeden moeten we tenminste de helft meer voedsel produceren dan nu. Is dat mogelijk zonder het milieu te verpesten? Expert duurzaam eten Corné van Dooren geeft namens het Voedingscentrum zijn antwoord.

EVMI Nieuwsbrief

Ontvang de gratis digitale nieuwsbrief van EVMI iedere dinsdag en donderdag en blijf op de hoogte van vakinformatie, nieuws en ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven
EVMI
EVMI

Superaanbieding! 1 jaar slechts
€ 29,99 ex. BTW 

Profiteer nu
Editie 8 2020
Editie 8 2020

In EVMI 8 staan de food trends van 2021 centraal. Met o.a. de beloftes van Bonduelle, verkoopplatform Rechtstreex en duurzame voedselketens.

Lees meer
Verpakkingsspecial 2020
Verpakkingsspecial 2020

De EVMI Verpakkingsspecial is weer uit, en is nu ook te lezen als digitaal magazine.

Lees meer
Evenementen

Seafood Expo Asia Reconnect 2020

17 november 2020 - 19 november 2020

Lees meer

Food Safety Compliance opleiding voor QA managers

21 januari 2021 - 3 februari 2021

Lees meer

Horecava 2021

1 februari 2021

Lees meer
Evmi op Social

Social Logo Linkedin Alea

Social Logo Twitter Alea