Blogs
Column | Waarom zo ingewikkeld?

Column | Waarom zo ingewikkeld?

Waarom is het zo lastig om in de food aan de slag te gaan? We zitten verstopt op industrieterreinen, met hoge hekken om onze panden. Wat binnen gebeurt is blijkbaar geheim, niets aan het uiterlijk van onze bedrijfspanden verraadt wat daarbinnen gedaan wordt.

Boekrecensie: Wat gaan we eten?

Boekrecensie: Wat gaan we eten?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit boek met enige scepsis begon: toch niet weer het zoveelste belerende boek dat me vertelt dat we in harmonie met onze omgeving moeten leven en eten? Maar nee, Wat gaan we eten heeft me positief verrast.

Column: Producten moeten goed smaken

Column: Producten moeten goed smaken

Hoe ga je als bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie mee met de tijd? Bij Griffith Foods, producent van voedingsingrediënten, gaat het om het blenden van innovatie en duurzaamheid. Johan Boot, Vice President Research and Development bij Griffith Foods Europe & Africa vertelt over de strategie van het bedrijf: duurzaam groeien door middel van innovaties....

Column: Samen bij de tijd

Column: Samen bij de tijd

De wetgeving omtrent voedseletiketten vereist een bepaalde ‘intentie’ en streeft naar ‘transparantie’ vanuit bedrijven in de voedselindustrie. Maar wat wordt daarmee precies bedoeld? Op 20 mei werd door IFFI een sessie georganiseerd waarin die wetgeving werd uitgelegd. Mede-oprichter Renee Boerefijn faciliteerde de sessie. Annemieke Tops was spreker:...

Column: Ingrediënten­-ontwikkeling

Column: Ingrediënten­-ontwikkeling

De ontwikkeling van nieuwe ingrediënten is na WOII sterk op gang gekomen. De behoefte aan meer voedsel was toen erg groot. Er moest ‘brood op de plank’ komen, en wel zoveel mogelijk.

Column: Risico’s mijden of beheersen?

Column: Risico’s mijden of beheersen?

Wanneer het onderwerp Voedselveiligheid ter sprake komt, hangen daar veel begrippen en belevingen aan. In het algemeen is het een term om aan te geven in welke mate ons voedsel (on)veilig is voor de gezondheid. Menselijke aspecten, zoals intoleranties en allergieën, kunnen vóórkomen. Technische aspecten zoals voedselvergiftiging en -bederf moeten juist...

Column: Succesratio innovatie verhogen

Column: Succesratio innovatie verhogen

e algemene perceptie is dat marketing in BtC is ‘uitgevonden’, en vooral in de Fast Moving Consumer Goods. Daar zit een kern van waarheid in. Maar in dat competitieve milieu is het lastig om met kop en schouders boven het maaiveld uit te steken. Hoe doen marketeers het in BtB; is het daar makkelijker en wat kunnen beide types marketeers in die verschillende...

Column: Smaakmaker

Column: Smaakmaker

Auteur: Iwona Brederveld, global product manager Exter Na een periode van afwezigheid, is Exter, het Oernederlandse bedrijf en mede-oprichter van het netwerk IFFI, weer terug in de gelederen. In de afgelopen periode hebben we nog eens extra kunnen zien wat de meerwaarde van netwerken is voor de samenwerking met andere leden. Bij IFFI worden workshops...

Is het E-nummer wel toereikend?

Is het E-nummer wel toereikend?

De eerste E-nummers dateren uit de jaren ’60, maar kregen pas in de jaren ’80 bekendheid met de verplichting om ze op etiketten te vermelden zodat consumenten goed geïnformeerd zijn over wat er aan voeding is toegevoegd.

Clean label = Clear label

Clean label = Clear label

Auteur: Pieter Paul Lamers, Managing Director, Niacet / Het zijn bekende kreten op verpakkingen van levensmiddelen: ‘100 % natuurlijk’ en ‘geen E-nummers’. Maar wat zeggen ze nu eigenlijk echt?

EVMI
EVMI

Superaanbieding! 1 jaar slechts
€ 49,99 ex. btw

Profiteer nu
Editie 7 2022
Editie 7 2022

In EVMI 7 staat het thema eiwittransitie centraal. Met onder meer: interview met Danielle Mol over plantaardig, de NutriScore over vleesvervangers en elekrificatie in de chipsfabriek. Lees de editie hier!

EVMI 7 online
Hygiënespecial
Hygiënespecial

De Hygiënespecial is verschenen, en is nu ook te lezen als digitaal magazine.

Lees meer
Evenementen

ESPERA TECH DAY

20 september 2022

Lees meer

Enza Zaden: Summer Field Days

27 september 2022 - 30 september 2022

Lees meer

BBB Maastricht 2022

10 oktober 2022 - 12 oktober 2022

Lees meer
EVMI Nieuwsbrief

Ontvang de gratis digitale nieuwsbrief van EVMI iedere dinsdag en donderdag en blijf op de hoogte van vakinformatie, nieuws en ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven
Evmi op Social

Social Logo Linkedin Alea

Social Logo Twitter Alea