Blogs
‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen
Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?
Boekrecensie | STOP.
Je kunt dit boek omschrijven als een ode aan het stoppen. “Je moet niet aan dode paarden trekken, maar ze feestelijk begraven”, aldus schrijfster Marije van den Berg.
Column | Clean & clear met keukentechnologie
Consumenten vragen om transparantie en natuurlijke voeding. En daarbij is een clean en clear-etiket met begrijpelijke ingrediënten een vereiste. Hoe je gehoor kunt geven aan die wensen?
Column | Waarom zo ingewikkeld?
Waarom is het zo lastig om in de food aan de slag te gaan? We zitten verstopt op industrieterreinen, met hoge hekken om onze panden. Wat binnen gebeurt is blijkbaar geheim, niets aan het uiterlijk van onze bedrijfspanden verraadt wat daarbinnen gedaan wordt.
Boekrecensie: Wat gaan we eten?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit boek met enige scepsis begon: toch niet weer het zoveelste belerende boek dat me vertelt dat we in harmonie met onze omgeving moeten leven en eten? Maar nee, Wat gaan we eten heeft me positief verrast.
Column: Producten moeten goed smaken
Hoe ga je als bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie mee met de tijd? Bij Griffith Foods, producent van voedingsingrediënten, gaat het om het blenden van innovatie en duurzaamheid. Johan Boot, Vice President Research and Development bij Griffith Foods Europe & Africa vertelt over de strategie van het bedrijf: duurzaam groeien door middel van innovaties....
Column: Samen bij de tijd
De wetgeving omtrent voedseletiketten vereist een bepaalde ‘intentie’ en streeft naar ‘transparantie’ vanuit bedrijven in de voedselindustrie. Maar wat wordt daarmee precies bedoeld? Op 20 mei werd door IFFI een sessie georganiseerd waarin die wetgeving werd uitgelegd. Mede-oprichter Renee Boerefijn faciliteerde de sessie. Annemieke Tops was spreker:...
Column: Ingrediënten-ontwikkeling
De ontwikkeling van nieuwe ingrediënten is na WOII sterk op gang gekomen. De behoefte aan meer voedsel was toen erg groot. Er moest ‘brood op de plank’ komen, en wel zoveel mogelijk.
Column: Risico’s mijden of beheersen?
Wanneer het onderwerp Voedselveiligheid ter sprake komt, hangen daar veel begrippen en belevingen aan. In het algemeen is het een term om aan te geven in welke mate ons voedsel (on)veilig is voor de gezondheid. Menselijke aspecten, zoals intoleranties en allergieën, kunnen vóórkomen. Technische aspecten zoals voedselvergiftiging en -bederf moeten juist...
Column: Succesratio innovatie verhogen
e algemene perceptie is dat marketing in BtC is ‘uitgevonden’, en vooral in de Fast Moving Consumer Goods. Daar zit een kern van waarheid in. Maar in dat competitieve milieu is het lastig om met kop en schouders boven het maaiveld uit te steken. Hoe doen marketeers het in BtB; is het daar makkelijker en wat kunnen beide types marketeers in die verschillende...
EVMI
Editie 1 2023

In dit nummer van EVMI staat verpakken centraal. Met onder meer: interview met Gert-Jan van Baardwijk, circulaire verpakkingen en eenvoudig hybride producten maken. Lees de editie hier!
EVMI 1 onlineVerpakkingsspecial
Evenementen
EVMI Nieuwsbrief
Ontvang de gratis digitale nieuwsbrief van EVMI iedere dinsdag en donderdag en blijf op de hoogte van vakinformatie, nieuws en ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie.
Inschrijven