Blogs
Column: Smaakmaker
Auteur: Iwona Brederveld, global product manager Exter Na een periode van afwezigheid, is Exter, het Oernederlandse bedrijf en mede-oprichter van het netwerk IFFI, weer terug in de gelederen. In de afgelopen periode hebben we nog eens extra kunnen zien wat de meerwaarde van netwerken is voor de samenwerking met andere leden. Bij IFFI worden workshops...
Is het E-nummer wel toereikend?
De eerste E-nummers dateren uit de jaren ’60, maar kregen pas in de jaren ’80 bekendheid met de verplichting om ze op etiketten te vermelden zodat consumenten goed geïnformeerd zijn over wat er aan voeding is toegevoegd.
Clean label = Clear label
Auteur: Pieter Paul Lamers, Managing Director, Niacet / Het zijn bekende kreten op verpakkingen van levensmiddelen: ‘100 % natuurlijk’ en ‘geen E-nummers’. Maar wat zeggen ze nu eigenlijk echt?
Virtuele hulp bij voedselveiligheid
Auteur: Toon Coopmans, Technical Director, Interfood Group COVID-19 heeft het internationale reizen grotendeels stilgelegd. Veel fysieke bijeenkomsten zijn prima te vervangen door online varianten. Een preventieve kwaliteitscontrole van een opslaglocatie wordt een stuk lastiger. Natuurlijk kun je de warehousemanager of distributeur vragen om met...
Corona en de kracht van ketenintegratie
Dat we ingrediënten van over de hele wereld halen, vinden we heel normaal. Onze voorouders haalden in de vijftiende eeuw immers al grondstoffen en specerijen uit alle werelddelen. Met de ontwikkeling van snelle transport- en communicatiemogelijkheden zijn mondiale productieketens in de voedingsindustrie alleen maar toegenomen. Maar nu de uitbraak van...
Cocreatie: meer dan een buzzword
Cocreatie is populair. Het psychologisch aspect ervan heeft zelfs een populaire naam: het IKEA-effect. In 2011 toonde wetenschappelijk onderzoek bij deze retailer aan dat we een product waaraan we zelf een bijdrage hebben geleverd, waardevoller vinden. Er zijn talloze voorbeelden op consumentenniveau. Maar ook eerder in de keten komt cocreatie volop...
Serendipiteit: geef toeval de ruimte
In een tijd waarin R&D-afdelingen binnen de voedingsindustrie nog veelal gestuurd worden aan de hand van getallen, targets of KPI’s, het zogenaamde spreadsheet management, breek ik graag een lans voor serendipiteit. Dit begrip, afgeleid van het Engelse ‘serendipity’, staat voor iets ontdekken of uitvinden waar je niet naar op zoek...
Aroma: geheimzinnig of zinnig geheim?
Eric Lemmers, Commercieel Directeur Buteressence Op één dag komt een consument maar liefst 20 tot 30 keer met aroma’s in aanraking, blijkt uit onderzoek van Buteressence. Dat zijn momenten waarop je als fabrikant het verschil kunt maken in de beleving van voeding. Want naast geur en smaak brengen aroma’s broodnodige variëteit...
Vegan of meat lover? Lang leve de keuzevrijheid!
Richard de Vries, Commerce & Sales bij Jellice Pioneer Europe Sinds augustus 2018 woedt de Afrikaanse Varkenspest (AVP) in China en omringende landen. Miljoenen varkens worden geruimd. Op dit moment gaat 75% van het Europese varkensvlees en bijproducten naar Azië. De grote exportmarkt, maatschappelijk ongerief en misstanden bij fokkers en slachters...
Zo gebruik je Linkedin voor B2B sales en marketing
Terwijl social media niet meer weg te denken is als tool in consumentenmarketing, worden zulke platformen in de business-to-businesskant lang niet altijd op waarde geschat. Met bestaande contacten en het (koud) bellen van prospects kom je er wel, wordt nog steeds gedacht. ‘Zo deed ik het ook’, zegt Perry van Beek. ‘Maar toen in 2008 de crisis begon...
EVMI
Editie 2 2023

In dit nummer van EVMI staat Food Technology centraal. Met onder meer: interview met Lean Goedegebuure over traceerbare cacao en lezingen en seminars op de beurs. Lees de editie hier!
EVMI 2 onlineVerpakkingsspecial
Evenementen
EVMI Nieuwsbrief
Ontvang de gratis digitale nieuwsbrief van EVMI iedere dinsdag en donderdag en blijf op de hoogte van vakinformatie, nieuws en ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie.
Inschrijven