EVMI 3 2020

evmi3-2020-cover

In het themanummer Carrière analyseren we onder andere de positie van vrouwen in de voedingsmiddelenindustrie. Hoe doen voedingsmiddelenproducenten het op het gebied van diversiteit? Zijn vrouwen bezig aan een opmars in onze sector? Of is er toch nog sprake van een glazen plafond?

En verder:

Chef-koks in R&D

Veel grote voedingsmiddelenproducenten hebben naast voedingsmiddelentechnologen ook chef-koks in dienst. Wat voegen zij toe aan de ontwikkeling van voedingsmiddelen, en hoe gaan ze precies te werk? Waarom kiezen ze juist voor een baan bij een fabrikant in plaats van in de horeca? We vragen het koks en bedrijven.

 

Interview: Gerda Feunekes

Mensen informeren over en aanzetten tot de keuze voor gezonde en duurzame voeding. Dat is het doel van het Voedingscentrum. Directeur Gerda Feunekes, opgeleid als voedingswetenschapper, houdt zich al jaren bezig met het onderwerp. Hoe zijn mensen te verleiden tot de keuze voor gezonde en duurzame voeding? En welke invloed heeft de omgeving daarbij?

Palmolie v.s. micro-organismen

De reputatie van palmolie als regenwoudvernietigend ingrediënt is inmiddels onomkeerbaar. Producenten gaan op zoek naar andere opties. Maar is er wel een goede vervanging? Andere plantaardige oliën hebben niet dezelfde eigenschappen of zijn niet duurzamer dan palmolie. Olieproducerende micro-organismen bieden misschien uitkomst.

In deze editie
Kunnen micro-organismen palmolieplantages gaan vervangen?

Kunnen micro-organismen palmolieplantages gaan vervangen?

De reputatie van palmolie als regenwoudvernietigend ingrediënt is inmiddels onomkeerbaar. Producenten gaan op zoek naar andere opties. Maar is er wel een goede vervanging? In het tijdschrift Nature bespreken wetenschappers van het Britse Centre for Integrated Bioprocessing Research een van de meest veelbelovende opties: olie van micro-organismen. Palmolie...

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...

Interview: van Unilever naar Voedingscentrum

Interview: van Unilever naar Voedingscentrum

Mensen informeren over en aanzetten tot de keuze voor gezonde en duurzame voeding. Dat is het doel van het Voedingscentrum. Directeur Gerda Feunekes, opgeleid als voedingswetenschapper, houdt zich al jaren bezig met het onderwerp. Hoe zijn mensen te verleiden tot de keuze voor gezonde en duurzame voeding? En welke invloed heeft de omgeving daarbij? Voor...

"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

De foodsector kent een flink aantal prominente vrouwen, maar er is nog geen reden tot tevredenheid. Afgelopen jaar bleek dat het verschil tussen wat jonge mannen en vrouwen in het bedrijfsleven verdienen, is gegroeid. Hoe staat het met de positie van de vrouw in de voedingsmiddelenindustrie? En wat is er voor nodig om een goede balans te bereiken binnen...

‘We willen de klant ontzorgen’

‘We willen de klant ontzorgen’

Voedselveiligheid staat bij iedere producent voorop. Het is echter niet altijd makkelijk om aan de steeds strenger wordende eisen te voldoen. Het vergt behoorlijk wat aandacht om de juiste procedures en controles te implementeren en de voedselveiligheidsrisico’s te verkleinen. Met het vergroten van zijn capaciteit, wil Eurofins de dienstverlening...

Watermerktechnologie kan voor nieuwe stroom rPET zorgen

Watermerktechnologie kan voor nieuwe stroom rPET zorgen

Het Nederlandse bedrijf FiliGrade doet internationaal stof opwaaien met een technologie die het mogelijk maakt om in een afvalstroom food-grade plastic te scheiden van andere materialen. Door watermerken in het materiaal aan te brengen, kan het op de lopende band gemakkelijk herkend en gescheiden worden. “Het is te eenvoudig om waar te zijn.” De...

Op zoek naar de perfecte sojasaus

Op zoek naar de perfecte sojasaus

Bij Tomasu draait alles om smaak. Oprichter Thomas Uljee reisde de wereld rond in een zoektocht naar de ultieme smaakbeleving. Nu komt de wereld naar hem toe. Internationale topkoks en gelauwerde collega-brouwers; allemaal willen ze zien wat het geheim is van de ‘keizerlijke sojasaus’ uit Rotterdam-Zuid.  Het begon een jaar of twaalf...

Aroma: geheimzinnig of zinnig geheim?

Aroma: geheimzinnig of zinnig geheim?

Eric Lemmers, Commercieel Directeur Buteressence Op één dag komt een consument maar liefst 20 tot 30 keer met aroma’s in aanraking, blijkt uit onderzoek van Buteressence. Dat zijn momenten waarop je als fabrikant het verschil kunt maken in de beleving van voeding. Want naast geur en smaak brengen aroma’s broodnodige variëteit...