EVMI 8 2019

evmi-8-2019-cover

In dit themanummer over duurzaamheid besteden we aandacht aan enkele van de grote vraagstukken rondom dit onderwerp. Zo vragen we enkele Nederlandse bedrijven hoe ze hun productie CO2-neutraal kunnen krijgen, kijken we wat er commercieel mogelijk is voor het hergebruiken van plastic huisafval en vragen we Directeur Duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever hoe een duurzaamheidsmanager in een organisatie moet staan om voldoende impact te kunnen hebben.

En verder:

CO2-neutraal, hoe dan?

Steeds meer bedrijven stellen doelen op het gebied van duurzaamheid, en uitstoot is dan ook een belangrijke factor bij de bouw of inrichting van een fabriek. Wat is er concreet voor nodig om een fabriek in de voedingsmiddelensector CO2-neutraal te kunnen noemen? Welke oplossingen zijn er om uitstoot te reduceren of op te vangen?

Ontbossing

Ondanks inspanningen om de palmolieteelt te certificeren, wordt het imago van het product nog steeds slechter. Ontbossing blijft een groot probleem in de palmoliesector. Wageningen University & Research ontwikkelt samen met grote afnemers van palmolie een nieuw monitoringssysteem waarmee ontbossing real-time in de gaten kan worden gehouden.

Nestlé en Corbion omarmen de alg

Corbion werkt al veel met microalgen om een aantal additieven en ingrediënten te produceren. Samen met Nestlé wil het bedrijf de micro-organismen nu gaan inzetten voor de productie van plantaardig eiwit.

In deze editie
Eenpitter bij koploper duurzaamheid

Eenpitter bij koploper duurzaamheid

Anniek Mauser is directeur duurzaamheid bij Unilever. Ze werkt al achttien jaar voor het bedrijf, in verschillende functies, maar altijd op het gebied van duurzaamheid. Het verveelt nooit. ‘Ik ben in die jaren weleens benaderd door andere bedrijven, maar hier heb ik de kans om bij een koploper op het gebied van duurzaamheid te werken en echte...

Zo gebruik je Linkedin voor B2B sales en marketing

Zo gebruik je Linkedin voor B2B sales en marketing

Terwijl social media niet meer weg te denken is als tool in consumentenmarketing, worden zulke platformen in de business-to-businesskant lang niet altijd op waarde geschat. Met bestaande contacten en het (koud) bellen van prospects kom je er wel, wordt nog steeds gedacht. ‘Zo deed ik het ook’, zegt Perry van Beek. ‘Maar toen in 2008 de crisis begon...

Duurzaamheid  in het klein

Duurzaamheid in het klein

Echt eerlijke en duurzame chocolade, bestaat dat eigenlijk? Als je afgaat op de verschillende certificaten die door producenten gevoerd worden, wel. Maar toezicht op de complexe ketens van grote producenten is moeilijk, zelfs voor de bedrijven zelf. Kan duurzaamheid daar wel gegarandeerd worden? Chocolatemakers doet het daarom anders.  Foto's:...