Clean label voor iedere consument anders

16 december 2011

DUIVEN - Een sluitende definitie van 'clean label' is er niet. Iedere consument heeft zijn eigen voorkeur.

Fabrikanten houden bij productontwikkeling en de herformulering van producten rekening met clean label eisen. Maar aan welke eigenschappen zo'n product moet voldoen, is niet helemaal duidelijk. Dat blijkt uit onderzoek van de marktonderzoeksbureaus HealthFocus International en Innova Market Insights, gepubliceerd in Food Technology.

"De definitie verschilt per betrokken partij, waarbij ingrediëntenleveranciers, fabrikanten van voedingen dranken, retailers en consumenten ieder hun eigen mening heeft over wanneer een product clean label is. Maar omdat aan het einde van de rit alleen van belang is of de consument het product herhaaldelijk koopt, is het zijn interpretatie die telt", stellen Barbara Katz van HealthFocus Internatinal en Lu Ann Williams van Innova.

Begrippen die een rol spelen bij clean label zijn: het weglaten van chemisch klinkende of kunstmatige ingrediënten en grondstoffen die veel bewerkingen hebben ondergaan, en volkoren. Een andere definitie is simpel. Een voorbeeld daarvan is Häagen-Dazs Five, dat slechts 5 ingrediënten heeft: melk, room, suiker, eieren en één ingrediënt dat voor de smaak zorgt.

Andere interpretatie hebben te maken met transparantie en het duidelijk maken van de inspanningen op het gebied van duurzaamheid.

Perceptie
Volgens de onderzoekers speelt de perceptie van de mate waarin een product bewerkt is een rol. Die perceptie kan verschillen van de werkelijkheid. Zo wordt een light diepvriesmaaltijd ervaren als minder geprocessed dan een gewone diepvriesmaaltijd. Ook biologische yoghurt heeft volgens consumenten minder bewerkingen ondergaan dan reguliere yoghurt.

Met name jonge vrouwen menen dat producten die veel bewerkingen hebben ondergaan ongezond zijn.

Lees ook:
Callebaut wint FiE Excellence Award (30 november 2011)

Industrie heeft vertrouwen in succes stevia (25 november 2011)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over clean label

Altijd op de hoogte blijven?