Marketing & sales
Gouden Windei

Foodwatch maakte 24 november de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2017. In reactie op de nominatie passen drie genomineerden hun producten aan. Albert Heijn verandert de naam van Muesli vezelrijk, Conimex halveert het suikergehalte ketjap en Innocent Framboos & kers past ook de naam aan.

Ondanks de naam AH Muesli Vezelrijk is dit de minst vezelrijke muesli van de supermarkt. Albert Heijn heeft aangekondigd de naam te gaan veranderen in ‘ AH Muesli stukjes dadel, abrikoos en rozijnen’. “We hadden zelf ook al geconstateerd dat de naam niet meer klopt met de werkelijkheid”, aldus Albert Heijn tegen Foodwatch. Het nieuwe product ligt begin volgend jaar in de schappen.

Conimex Ketjap manis gold van Unilever bevat 70 gram suiker per 100 ml. Unilever zegt in een reactie dat het bedrijf de afgelopen maanden heeft gewerkt aan het verbeteren van de receptuur. De nieuwe versie bevat 50 procent minder suiker. De nieuwe ketjap wordt naar verwachting over een half jaar op de markt gebracht.

Innocent Framboos & kers bevat driekwart appelsap en minder dan 10 procent framboos en kers. Recentelijk wijzigde Innocent de naam al in ‘Superjuice Appelsap, framboos & kers’. Deze wijziging kruiste de nominatie van Foodwatch. Het drankje met de aangepaste naam ligt inmiddels in de winkels.

De producten blijven wel genomineerd voor het Gouden Windei 2017. Volgens Foodwatch hebben de producten consumenten wel misleid in 2017. Wel vermeld de voedselwaakhond de aanpassingen bij de nominaties.

Lees ook: 

Nominaties ‘Gouden Windei’ bekend ( )

 

Deel dit artikel

2 reacties op “Drie Gouden Windei-genomineerden passen product aan.

  1. Sansanniepan zegt:

    Wat doen jullie ontzettend goed werk, en zie het resultaat!!!! De meeste mensen nemen niet de tijd om de inhoud goed te bekijken en gaan af op de verpakking en de daarbij behorende misleidende kreten. Goed dat jullie er zijn!

  2. Alles voor de naamsbekendheid van Foodwatch. Producenten hebben niet aangepast vanwege Foodwatch. Dat noem ik nu misleiding 😉 http://www.liesbethoerlemans.com/2017/11/waarom-slikt-media-leugens-van.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *