Europees succes Nederlandse Halal-snoep

18 juni 2008

AMERSFOORT - Halal-snoep van het Nederlandse Marhaba Food verspreidt zich over Europa.

In Nederland en Engeland ligt het al in de schappen. Binnenkort volgen Duitsland en Frankrijk.

De kauwgum, chocoladerepen, snoep en cakebars voor moslims hebben volgens ondernemer Jeremy Deacon absolute hitpotentie.

De producten van Marhaba Food bevatten geen gelatine, omdat dit verdikkingsmiddel uit de huiden en beenderen van varkens en koeien komt. Ook E-nummers 472, 441, 485 en 471 zitten er niet in omdat deze bestanddelen van dieren kunnen bevatten die volgens de Islam onrein oftewel haram zijn, meldt Zibb.nl.

Meiden van halal
Deacon bracht zijn producten vorig jaar tijdens de ramadan op de markt. De ondernemer huurde de Meiden van Halal in om zijn waar aan de moslim(a) te brengen. Het Marhaba-snoep ligt inmiddels in ongeveer honderd Nederlandse winkels waaronder grote supermarktketens als Albert Heijn, Plus en Vomar.

In Deacons moederland Groot-Brittanië zijn de repen, bonbons en snoepjes in zestig winkels te koop en binnenkort ook bij de supermarktketen Waitrose en bij warenhuis Harrods. Marhaba wil ook de Duitse en Franse markt op. Binnenkort gaat een promotie- en verkoopteam aan de slag in Parijs.

Nog geen winst
Marhaba telt vijf werknemers, waarvan er drie moslim zijn. De productie vindt plaats in België, Bosnië en Marokko. Het bedrijf maakt nog geen winst. Deacon: 'In de retail geldt dat je twee à drie jaar nodig hebt om een nieuw product winstgevend te maken. We gaan nu eerst aan het merk bouwen.'

Deacon ontving vorige maand in Maleisië de Halal Journal Award, omdat het bedrijf, volgens de jury, een brug slaat tussen moslims en niet-moslims. Veel klanten zijn immers geen moslim. De president van het land waar Deacon enkele jeugdjaren doorbracht, reikte de prijs uit.

Geen last van boycot
Pikant detail is dat consumentenorganisaties in Maleisië Nederlandse producten boycotten vanwege de film van Geert Wilders. Deacon zegt er geen last van te hebben gehad.

'Ik heb een warm pleidooi gehouden voor Nederland. Ik heb gezegd dat een boycot niet de manier is om met de problematiek om te gaan. Geloof me. Ik ben daar een goede ambassadeur geweest voor Nederland.'

Lees ook:
Meiden van Halal promoten snoep (21 maart 2008) 

Varkensvet in Mars is hoax (3 januari 2008)

Arabische chocoletters bij El Hema (23 november 2007) 

'Meer aandacht voor halal en koosjere voeding' (20 juli 2007)

Halal babyvoeding op de markt (18 juli 2007)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over halal

Altijd op de hoogte blijven?