Fruit populairst bij online supermarktklant

25 maart 2016

Vers fruit is bij Nederlandse consumenten het populairst om via internet bij supermarkten te kopen. Dit terwijl fruit bij de verkoop in de winkels zelf pas op plek vijf staat. Verse groente is zowel online als offline de nummer twee in verkopen, online gevolgd door vleeswaren.

Dat staat in de 'e-commerce read’ op basis van salesdata van marktonderzoeksbureau IRI, meldt Levensmiddelenkrant.

Dat verse fruit online op 1 staat, noemt IRI verrassend. Het aandeel online verkochte groente is een stuk kleiner dan de verkopen in de supermarkten zelf.

Funshopping

Ook vers vlees (nummer drie in de winkels) wordt nog relatief weinig online verkocht bij de supermarkten. Online staat vers vlees op zes. Waarschijnlijk wil de consument hier vóór de aankoop de producten eerst zien, voelen en ruiken, stelt IRI. Dan wordt het eerder onderdeel van het ‘funshopping’-bezoek bij de slager en groenteboer.

Luxere producten

Wijn, kaas, koffie en cola, maar ook baby- en kindervoeding zijn juist online populair. Online gaat het relatief vaker om luxere producten, zoals panklare (vlees)producten, vegetarische producten, duurdere voorverpakte groentepakketten en koffiebonen.

Niet sjouwen

Bij cola wordt vaker online gekocht omdat dat relatieve zware bulk is, die zo dus niet gesjouwd hoeft te worden. Coca-Cola heeft binnen e-commerce een bijna 10 procent hoger marktaandeel dan in de winkels. Dit komt vooral door regelmatige promotieacties, waarbij boodschappen gratis worden thuisbezorgd bij aankoop van een 6-pack Coca-Cola.

Jongere klanten

Consumenten die online kopen, zijn aanzienlijk jonger dan gangbare klanten. De categorie 25 tot 29 jaar is oververtegenwoordigd. Ze hebben relatief vaker een gezin en een modaal of bovenmodaal inkomen.

Lees ook:

Marley Spoon komt met fruitbox (14 maart 2016)

Maaltijdboxen: einde aan de keuzestress? (Premium) (1 december 2015)

Altijd op de hoogte blijven?