Glutenvrij groeit 63% in VS

1 december 2014

De omzet van glutenvrije producten is in de VS in de periode 2012-2014 gestegen met 63 procent. Dat blijkt uit gegevens van marketingonderzoeksbureau Mintel.

De omzet van glutenvrije producten komt volgens Mintel in 2014 uit op 8,8 miljard dollar ( 7,1 miljard euro). In alle segmenten is er groei, maar met name bij de snacks (2,8 miljard dollar, +163 procent vergeleken met 2012).  De omzet aan vlees en vleesvervangers komt in 2014 uit op 1,6 miljard dollar (+14 procent), terwijl brood en ontbijtgranen een omzet genereren van 1,3 miljard dollar (+43 procent). Volgens Mintel is er in het broodsegment nog veel groei mogelijk, want in die categorie bedraagt het aandeel glutenvrije producten slechts 1 procent.

Glutenvrij dieet

De glutenvrije producten worden gekocht door consumenten met coeliakie of glutensensitiviteit. Daarnaast zijn de producten populair bij mensen die niet met die aandoeningen kampen, maar toch menen dat hun gezondheid erbij gebaat is. 22 procent van de Amerikanen volgt een glutenvrij dieet, terwijl dat in 2013 15 procent was.

Toch is niet iedereen overtuigd van de gezondheidsvoordelen. Van de Amerikanen noemde in 2013 33 procent glutenvrij een modegril, in 2014 was dat aandeel gestegen naar 44 procent.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?