Klant tegen 'verborgen' prijsstijging

24 maart 2011

DOETINCHEM - Klanten wantrouwen steeds vaker fabrikanten die de hoeveelheid product in hun verpakkingen al dan niet openlijk terugbrengen.

Verkade heeft onlangs het aantal fruitbiscuitjes teruggebracht van 3 naar 2 in een pakje en ook het koekje zelf iets kleiner gemaakt.

In ieder geval één Sultana-klant was niet blij met deze stap van Verkade. Zij vermoedde marketingtechnische redenen en stuurde een mail naar de fabrikant.

De Verkade consumentenservice heeft uitgelegd dat uit onderzoek bleek dat 3 koekjes in 1 portie te veel was om volgens de richtlijnen goede voeding als verantwoord tussendoortje door te mogen gaan.

'Terreur'
"Onderzoek, onderzoek? Ik weet niets van een onderzoek", reageerde zij gepikeerd. "Waarom moet Sultana een verantwoord tussendoortje worden? Waar houdt deze terreur op? Straks kan ik alleen nog chips en dropjes kopen in inimini verpakkingen."

Zij bleef het er niet mee eens en stelde dat de 'nepsultana’s' van Albert Heijn een prima vervanging bleken.

Ook op Twitter wordt de stap besproken. "De mensen van Sultana zijn echt gierig", "Waarom pleurt Sultana nog maar 2 repen in de verpakking?", "Had me zo verheugd op die 3e" en "Eindelijk! Zat me al jaren dwars" zijn enkele reacties.

De Sunday Times stelde onlangs dat diverse fabrikanten hun verpakkingen kleiner maken om de lage prijzen in de supermarkten te kunnen volhouden.

Cadbury, PepsiCo, Kraft
Zo ging de Dairy Milk chocoladereep van Cadbury terug van 140 naar 120 gram, liet PepsiCo het pak Tropicanasap krimpen van 1,75 naar 1,5 liter, ging Toblerone van Kraft terug van 200 naar 170 gram en verkoopt Tetley nu thee met 88 in plaats van 100 zakjes in de doos.

Het Nederlandse tv-consumentenprogramma Kassa meldde kortgeleden dat de verpakking van Goudband koffiemelk van Friesche Vlag is verkleind van 465 milliliter naar 330 milliliter, terwijl de prijs toenam van 75 cent naar 99 cent. Een prijsverhoging van 87 procent.

Bedrijven kiezen er ook soms voor om het productformaat in een multipack te verkleinen. Zo kan een zakje chips in een grote verpakking bijvoorbeeld 5 gram lichter uitpakken dan los.

Hooghoudt likeur
Een ander Nederlands voorbeeld betreft Hooghoudt, dat een van de traditionele likeuren in een nieuw jasje heeft gestoken.

Gevolg: de likeur is alleen nog maar in kleinere flessen (van een halve liter) te verkrijgen. Bovendien zou het alcoholpercentage verlaagd en de prijs bijna verdubbeld zijn. Gemeten naar alcoholpercentage zou de prijs zelfs met 70 procent omhoog gegaan zijn.

Facebook-actie
Een verontruste klant vraagt zich af of dit wettelijk zomaar mag. Een merkproduct heeft immers een bepaalde naam en verwachting bij de gebruiker. Hij vindt het vreemd als ineens wordt gesleuteld aan de receptuur, terwijl het wel onder dezelfde naam op de markt blijft.

De man is via Facebook een actie gestart. Hij zegt al veel reacties te hebben gehad van ‘gedupeerde’ gebruikers.

Klant is machtig
Klanten die zich organiseren zijn machtig. Dat ondervond onder meer Mars, toen het in 2007 stremsel uit de magen van kalfjes in de reep wilde verwerken. Vegetariërs startten een actie tegen de reep. Deze actie had zoveel succes, dat de fabrikant uiteindelijk bakzeil moest halen.

Lees ook:
Sultana brengt portiegrootte terug (21 maart 2011)

'Meer innovatieve kostenreductie mogelijk' (14 maart 2011) 

Twee-in-één wikkel beteugelt snacken niet' (22 februari 2010)

Prorest komt met halve snack (21 januari 2010) 

Nestlé kiest voor kleinere verpakkingen (26 februari 2009)

Klacht over gekrompen After Eight’s (6 november 2008)

Vegaboycot tegen Mars helpt (20 mei 2007)

Bekijk ons nieuwsoverzicht voor:
Alle artikelen over kleinere verpakkingen

Altijd op de hoogte blijven?