Minder suiker in Lipton Ice Tea

15 maart 2017

Lipton Ice Tea Sparkling bevat vanaf deze week 45 procent minder suiker dan de meest gedronken frisdranken in Nederland. "Daarmee is het gehele Lipton Ice Tea portfolio laag in calorieën", stelt fabrikant Unilever.

Door de verlaging van 8 gram naar 4.5 gram suiker per 100 ml in de Lipton Ice Tea Sparkling, bevat elke variant nu maximaal 20 kcal per 100 ml. De suikerverlaging is mogelijk door toevoeging van zoetstoffen uit stevia. Volgens Unilever is uit uitvoerig consumentenonderzoek gebleken dat het vernieuwde recept net zo lekker wordt gevonden.

Beperken kcal

De frisdrankindustrie werkt al langer aan het beperken van het aantal kcal in frisdrank. Zo werd in 2015 bekendgemaakt dat het aantal kcal in 2020 met gemiddeld 10 procent moet zijn gedaald ten opzichte van 2012. Vorige week maakte Coca-Cola bekend Sprite volledig te vervangen door de suikervrije variant. Het bedrijf treedt zelfs naar buiten met paginagrote advertenties in kranten. Dat hangt ongetwijfeld samen met de kritiek die er is op het aantal calorieën en de grote hoeveelheid suiker in frisdrank.

Foodwatch vestigde onlangs nog de aandacht op het grote aantal producten met toegevoegde suikers. De organisatie is voorstander van verplichte suikerreductie. In Groot-Brittannië wil het British Retail Consortium dat fabrikanten verplicht worden suiker uit producten te halen. In sommige Amerikaanse steden en bijvoorbeeld ook in België en Mexico is er zelfs al een suikertax op frisdrank.

700 miljoen klontjes

Lipton Ice Tea is volgens het bedrijf de nummer 2 frisdrank op de Nederlandse markt. Met de suikerverlaging in de populairste variant Lipton Ice Tea verdwijnen er volgens Unilever op jaarbasis in de Benelux in totaal ruim 700 miljoen suikerklontjes uit de frisdrank.

Het ontwikkelen van producten met minder suiker is een belangrijk speerpunt binnen het Unilever Sustainable Living Plan waarin onder meer scherpe doelen zijn geformuleerd om de hoeveelheid zout, verzadigd vet, calorieën en suiker te verlagen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?