Populariteit van geitenzuivel neemt toe

20 april 2017

De populariteit van geitenmelk, geitenkaas en geitenyoghurt neemt toe. Volgens de Nederlandse Geitenzuivel Organisatie (NGZO) produceerden boeren vorig jaar 300 miljoen kilo geitenmelk. In 2000 was dat nog 75 miljoen kilo.

Albert Hein

In supermarkten is deze groei ook merkbaar. Albert Heijn heeft de afgelopen jaren zo'n twintig extra geitenkaasproducten in het assortiment opgenomen. Ook in omzet ziet Albert Hein de populariteit terug. De omzet van geitenkaas is gestegen 20 naar 25 procent.

Geitenzuivel

De smaak van geitenkaas is de afgelopen jaren milder geworden. Volgens de NGZO zorgt dat ervoor dat consumenten vaker geitenkaas eten. Albert Heijn signaleert dat mensen met lactose-intolerantie vaker geitenzuivel gebruiken.

Industrie

Ook de industrie merkt dat het goed gaat met de Nederlandse geitenzuivel. De prijs van geitenmelk zit sinds 2012 in de lift. ABN AMRO signaleert dat prijzen op een historisch hoog niveau liggen. Ook zien zij dat de exportpositie van de Nederlandse geitenzuivel sterk groeit. De bank verwacht dat de markt voor Nederlandse geitenzuivel de komende jaren met 3 tot 5 procent per jaar toeneemt.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?