‘Strijd huismerk - A-merk blijft’

21 oktober 2016

De concurrentiestrijd tussen huismerk en A-merk blijft in het Nederlandse supermarktlandschap onverminderd voortduren. Hoewel het omzetaandeel van huismerken in Nederland de afgelopen jaren is gestabiliseerd, ziet EFMI Business School groeipotentie.

Dat meldt EFMI in het managementrapport ‘De strijd tussen huismerk en A-merk’. De EFMI-studie baseert de groeipotentie voor huismerken in Nederland op ontwikkelingen in enkele andere West-Europese landen, zoals Spanje en het Verenigd Koninkrijk, en op eigen onderzoek uit 2014 naar de meerwaarde van A-merken.

Prominente rol

Huismerken spelen met een omzetaandeel van afgerond 27% (Aldi en Lidl niet meegerekend) en 40% (als Aldi en Lidl wel worden meegerekend) volgens EFMI een prominente rol in de Nederlandse supermarkten.

Het is dan ook voor zowel fabrikanten als retailers belangrijk om de gevolgen van hun strategische keuzes te overzien, bijvoorbeeld op het gebied van product, prijs en onderlinge samenwerking. Het rapport laat onder meer de drivers van de huismerkverkopen.

A-merken

In februari becijferde marktonderzoeksbureau IRI dat de omzet van huismerken met slechts 0,3 procent was gestegen, tegenover een 1,3 procent omzettoename bij de 100 grootste A-merken. De lagere omzetgroei van de huismerken was voor het eerst in zeven jaar.

IRI stelde dat de hogere omzetgroei bij A-merken duidelijk maakt dat de crisis voorbij is.

Bestellen

Bestel via EFMI het rapport (voor EFMI-leden) of vraag een samenvatting aan.

Lees ook:

A-merk wint weer terrein op huismerk (26 februari 2016)

Altijd op de hoogte blijven?