Duurzame verpakking is blijvertje

29 oktober 2015

Duurzame verpakkingen zetten door. Niet zozeer als marketinginstrument, maar steeds meer om de impact op het milieu daadwerkelijk te verminderen, om de houdbaarheid van foodproducten te verlengen én om kosten te besparen. Dat meldt de VerpakkingsSpecial.

Het blad geeft een keer per jaar een overzicht van de ontwikkelingen in verpakkingsland. Duurzamer, langer houdbaar, sneller en flexibeler blijken dé trends bij fabrikanten en leveranciers van verpakkingen en verpakkingsmachines.

Verpakken op locatie

Budelpack speelt hierop in met Budelpack On Site, een vrachtauto met verpakkingsapparatuur om bij klanten op locatie in te pakken (foto). Diverse leveranciers bieden biobased verpakkingen, ook omdat veel retailers dat tegenwoordig eisen. Prouddesign, bekend van de Lovechock-verpakking, stelt dat verpakkingen tegenwoordig bovendien moeten weerspiegelen dat een voedingsmiddel ‘echte’ ingrediënten bevat. Een verpakking met meerwaarde mag tegenwoordig ook wat meer kosten, stelt het blad.

Langer houdbaar

Bij verpakkingen die het voedingsmiddel langer houdbaar maken, spelen diverse ontwikkelingen. Zo introduceerde Dampack recentelijk de BeeMagicTray, een MAP-verpakking voor vlees. Ultrapak ontwikkelde samen met Sealpac vacuümverpakking Tenderpac, Linde Gas heeft het MAPAX-concept met lekdetectie en PerfoTec biedt E-MAP, lasergeperforeerde verpakkingen.

Lees het hele overzichtsartikel in de VerpakkingsSpecial.

 

VERPAKKINGSSPECIAL 2015

De derde editie van de VerpakkingsSpecial gaat in op:

  • evmi-verpakkingsspecialInspiratiemeeting NVC: ‘Inzameling gaat gestaag door’

  • Reportage Verpakkingsvrije winkel Opgeweckt Noord

  • Duurzaam is 'here to stay'

  • Trends in biobased, duurzaam verpakken, bedrukken en verpakkingsmachines

  • Psychologie achter verpakkingen: Verleiding is sleutelwoord

  • Perceptie consument: ‘Verpakking overbodig en milieubelastend’

  • Inspirerende en opmerkelijke verpakkingen

  • ‘Verpakking is marketing, of toch iets meer?’ Column GMV-directeur Marcel van Haren

  • Verrassende concepten van

    HAS-studenten Food Packaging

  • NVC-project voor financiering verpakkingsideeën

  • Reportage knikverpakking Ritter Sport

  • Diverse productnieuwtjes

  • Overzicht van instanties in verpakken en verpakkingen

Abonnees van EVMI krijgen de VerpakkingsSpecial gratis met hun vakblad (nr. 7) thuisgestuurd. Dit geldt ook voor de abonnees van de Eisma-vakbladen Bakkers in bedrijf, De Molenaar, vakblad IJs!, Logistiek Totaal, Vismagazine, Vis Special en Vlees+.

De VerpakkingsSpecial heeft een oplage van 32.000 stuks.

Meer info: t.vandermeer@eisma.nl

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?