Mensen & bedrijven
Heineken

Heineken koopt voor 2,6 miljard euro een belang van 40 procent in China Resources Beer Holdings (CR Beer), de Chinese marktleider. China is de grootste biermarkt ter wereld, waar het merk Heineken een marktaandeel van 0.5 procent heeft. Door samen te werken met CR Beer wil Heineken dit veranderen. De 90 brouwerijen van CR Beer gaan nu ook Heineken produceren. Dit betekent dat Heineken in heel China verkrijgbaar wordt. Nu is Heineken slechts beperkt verkrijgbaar.

CR Beer

CR Beer produceert voornamelijk doorsnee bier. De consumptie van dit bier daalt in China terwijl de verkoop van luxe bier stijgt. Heineken richt zich op dat segment. De bedrijven gaan nog onderzoeken of andere biermerken van Heineken, zoals Amstel en Desperados, ook op de Chinese markt komen.

Het bekendste bier van CR Beer is Snow, Xuehua in het Chinees. Heineken krijgt het recht om dit populaire bier buiten China te gaan verkopen. Tot nu toe is dat biermerk vrijwel alleen verkrijgbaar in China. Heineken wil proberen om het bier ook elders te verkopen.

China Resources Enterprise

De overige 60 procent van de aandelen van CR Beer blijft in handen van China Resources Enterprise (CRE). CRE verwerft voor 464 miljoen euro een belang van 0,9 procent in Heineken. Heineken wordt exclusief partner wordt van CRE. Voor 264 miljoen worden de Chinese activiteiten van Heineken ondergebracht bij CR Beer. De deal is nog niet definitief. Heineken onderzoekt nog de boeken van CR Beer. Ook moeten de Chinese mededingingsautoriteiten in China de deal nog goedkeuren.

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *