Melkveehouders Eko-Holland sluiten zich aan bij vernieuwd EKO-keurmerk

18 januari 2018

René Cruijsen, voorzitter van Eko-Holland, kondigde tijdens de opening van de Bio-beurs in Zwolle aan dat Eko-Holland zich heeft aangesloten bij het vernieuwde EKO-keurmerk. Eko-Holland is een coöperatie van 180 biologische melkveehouders.  De opening van de Bio-beurs, een vakbeurs voor de biologische sector, werd 17 januari verricht door Koningin Máxima.

Het EKO-keurmerk werd eind vorig jaar vernieuwd om houvast te bieden aan de steeds bewustere Nederlandse consument. “Steeds meer consumenten willen goed doen en kopen producten met keurmerken op het gebied van biologisch, fairtrade of dierenwelzijn”, zo zegt Marleen Meijers, woordvoerder van de Stichting EKO-keurmerk, over de uitbreiding van de keurmerknormen. “Er zijn wel 100 verschillende duurzaamheidskeurmerken voor voedsel, elk op hun eigen onderwerp. Met ons vernieuwde EKO-keurmerk willen we de bewuste consument houvast bieden met één allesomvattend keurmerk dat synoniem staat voor een goed product: goed voor het milieu, diervriendelijk, sociaal en eerlijk en natuurlijk lekker en gezond”, aldus Meijers.

Nu Eko-Holland zich bij het vernieuwde keurmerk heeft aangesloten, zijn 180 van de 350 biologische melkveehouders die Nederland rijk is, overgestapt op de nieuwe normen. Voor de betrokken melkveehouders betekent dit onder meer dat ze zich committeren om per 2022 volledig energieneutraal te zijn. Ook zijn er in de uitgebreide normen bepalingen opgenomen over hoe de koeien bij mooi weer altijd naar buiten kunnen en er altijd genoeg vers gras voor ze beschikbaar is.

Aan ondernemers en producten die het EKO-keurmerk mogen voeren, worden vanaf 1 januari 2018 strengere eisen gesteld. Voor alle EKO-licentiehouders – van boer tot winkel – gelden vanaf deze datum extra normen voor sociaal en eerlijk handelen. Iedere individuele ondernemer gaat bovendien jaarlijks twee extra duurzame stappen zetten. Op EKO-keurmerk.nl worden al deze ambities per bedrijf vastgelegd en getoond.

Altijd op de hoogte blijven?