Unilever bespaart miljoenen met duurzaam

8 mei 2015

Duurzaam ondernemen heeft Unilever vorig jaar wereldwijd een besparing opgeleverd van meer dan 200 miljoen euro. Eco-efficiënte maatregelen in fabrieken zorgen cumulatief nog eens voor ruim 400 miljoen euro sinds 2008. Duurzaamheid is dan ook een aanjager van groei.

Dat meldt Unilever in de vierde voortgangsrapportage van het Sustainable Living Plan. De besparingen over 2014 zijn vooral toe te schrijven aan een efficiëntere productie, logistiek, afvoer en verwerking.

Het Sustainable Living Plan is in 2010 gelanceerd. Nu wordt volgens het concern steeds duidelijker dat 'de integratie van duurzaamheid in de totale bedrijfsvoering een aanjager is van groei, kostenefficiëntie en veerkracht'.

Ben&Jerry's

Binnen de food draagt vooral Ben&Jerry’s bij aan de groei over 2014. Duurzame merken als Ben&Jerry’s groeien bovendien 2 keer zo snel als de andere merken.

De duurzame merken als geheel binnen Unilever (waaronder ook non-foodmerken als Dove en Lifebuoy) waren vorig jaar goed voor de helft van de groei van Unilever.

Veel van deze merken haalden volgens Unilever in de afgelopen 3 jaar een bovengemiddelde groei, met ‘een hoge enkel- of dubbelcijferige omzetgroei’.

Duurzame inkoop grondstoffen

Meer dan 55 procent van Unilevers landbouwgrondstoffen wordt nu duurzaam ingekocht. “Daarmee zijn we over de helft van onze doelstelling van 100 procent tegen 2020.” In 2010 lag dit nog op 14 procent. Duurzame inkoop verkleint volgens het concern ook het risico op leveringsproblemen.

Het doel om binnen het totale netwerk aan fabrieken geen niet-gevaarlijk afval meer naar de vuilstort te brengen, is inmiddels behaald.

CO2-uitstoot

De CO2-uitstoot uit energie (energiegebruik per ton productie) is sinds 2008 met 37 procent afgenomen. De totale uitstoot door de hele keten nam over 2014 toe met 4 procent, terwijl de productverkoop met 21 procent steeg.

Het waterverbruik is sinds 2008 met 32 procent per ton productie afgenomen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?