Unilever zet margarinetak in de etalage

6 april 2017

Unilever wil de margarinetak verkopen. Dit betekent de verkoop van onder andere Becel en Blue Band. Daarnaast wil Unilever dit jaar voor vijf miljard euro aan eigen aandelen kopen. Ook moet het dividend met twaalf procent omhoog. Met deze maatregelen hoopt Unilever het rendement voor de aandeelhouders op te vijzelen. Dat heeft het concern bekendgemaakt in een strategie-update.

Nieuwe strategie

Met de nieuwe strategie reageert Unilever op het eerdere overnamebod van het Amerikaanse Kraft Heinz op Unilever. Het bedrijf wil bewijzen dat het zelfstandig beter af is en stoot onderdelen die te weinig opleveren af. Boter levert steeds minder op omdat steeds meer consumenten minder brood eten en meer koolhydraat-arme diëten. Met de verkoop van de margarinemerken wil Unilever het rendement verbeteren en winstgevender worden.

Foods en Refreshment

Naast de afsplitsing van de margarinetak, de dividendverhoging en de aandeleninkoop, brengt Unilever de huidige bedrijfsonderdelen Foods en Refreshment (onder andere Ola en Lipton) samen onder één dak. Unilever hint bovendien op een mogelijke afschaffing van zijn dubbele Brits-Nederlandse nationaliteit omdat deze juridische structuur een verdere transformatie moeilijker maakt.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?