Mensen & bedrijven
Margarine

Begin dit jaar zette Unilever zijn margarinedivisie te koop. Andere margarinemakers en levensmiddelenbedrijven halen hun neus op voor merken als Becel en Blue Band. Toch zijn de smeersels aantrekkelijk voor investeerders.

Door Cécile Janssen – Foodlog

Er is volop belangstelling voor de Unilever margarines onder investeerders, maar levensmiddelenbedrijven zijn niet geïnteresseerd.

Het FD denkt dat de kantelende publieke opinie daar verantwoordelijk voor is. We vinden margarine niet langer een gezond smeersel, maar een “goedkoop, kunstmatig goedje”. Daarom zal de koper van onder meer Becel hard moeten werken om de verwachte verkoopprijs ($6-7 miljard) goed te kunnen maken. Winst door schaalvergroting is in een krimpende markt die al met overcapaciteit kampt (de margarinemarkt daalt met 6% per jaar) geen haalbare kaart; bovendien voerde Unilever de afgelopen jaren zelf al een grote kostenbesparingsoperatie door.

Omdat de marges op de kunstboter hoog zijn, lijkt overname door een investeringsmaatschappij logisch: “Een financiële partij kan er een enorme hefboom op zetten” door de kosten te verlagen in een trage sterfhuisconstructie, zeggen analisten. De hoge winsten op margarines als Becel maken dat aantrekkelijk. Wie bij de huidige lage rentes flink leent, kan een fantastisch rendement halen op wat hij zelf inlegt. Andere strategieën zijn concentratie op wel groeiende deelterreinen zoals Oost-Europese landen of productsegmenten, technische innovaties, of inspelen op consumententrends, “zoals de toenemende vraag naar duurzaam geproduceerde en biologische producten.” Terwijl vlees succesvol vervangen wordt door nepvlees, zou biologische nepboter dus ook nog een kansje kunnen hebben. Zelfs uitmelken en later voor opwerking aanbieden, lijkt dus tot de mogelijkheden te behoren.

Unilever moet echter van Becel en Blue Band af omdat de markt op dit moment krimpt en het bedrijf zijn beleggers flinke groei heeft beloofd, na het afwijzen van de toenaderingspogingen van Kraft Heinz dit voorjaar. Voor private investeerders kan een uitmelk-strategie van de altijd erg duur verkochte kunstboter echter een uitgelezen kans zijn om een euro nog een tijdje zonder veel moeite aardig te laten renderen.
Geïnteresseerde kandidaten hebben nog tot 19 oktober om een bod uit te brengen.

PS (toegevoegd op 7 oktober, 11.30 uur): hieronder gaat het inmiddels over de kansen van margarine als ‘vegetarische beauter’, een commerciële kans waar mogelijk weer marktgroei mee te realiseren is.

Lees ook:

Unilever verkoopt Zuid-Afrikaanse deel van margarinetak (25 september 2017)

Margarinetak Unilever in trek bij investeerders (3 augustus 2017)

Unilever zet margarinetak in de etalage (6 april 2017)

 

 

 

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *