1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

Supermarkt klanten (pexels)

Foto: Pexels

Door prijsstijgingen kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere huismerken. Dit leidt tot een verlies van zo’n 1,5 miljard euro aan omzet dit jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK, uitgevoerd op verzoek van BNR.

De totale supermarktomzet blijkt met ongeveer 45 miljard euro per jaar gelijk, maar A-merken verliezen terrein op huismerken. Het marktaandeel van huismerken groeide in een paar maanden tijd met 6 procent. Volgens GfK is de belangrijkste oorzaak hiervoor de stijgende productprijzen. Daardoor kiezen consumenten vaker voor goedkopere alternatieven. Onder andere Unilever worstelt met teruglopende verkopen. Dat is te zien in de laatste kwartaalcijfers.

Volgens Babs van der Staak van de Consumentenbond wordt het gat tussen de prijzen van huis- en A-merken steeds groter. Twee jaar geleden was het verschil al 45 procent en het gat blijft groeien. A-merken werden het afgelopen jaar 10 procent duurder, huismerken 7 procent. Supermarkten zoals Ahold Delhaize zetten in op goedkopere huismerken, om de prijzen voor consumenten zo laag mogelijk te houden.

Bron: BNR

Lees ook
Voeding in oktober 14% duurder dan vorig jaar

Voeding in oktober 14% duurder dan vorig jaar

Consumentengoederen en -diensten waren in oktober 14,3 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. In september was de inflatie 14,5 procent. De prijsontwikkeling van energie had een neerwaarts effect op de inflatie, voeding zorgde voor een verhogend effect.

Weinig verbetering op de Superlijst Gezondheid 2022

Weinig verbetering op de Superlijst Gezondheid 2022

Ongezonde producten voeren nog altijd de boventoon in de aanbiedingen, het assortiment en de inrichting van supermarkten. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Superlijst Gezondheid 2022. Supermarkten beloofden in het Nationaal Preventieakkoord (2018) consumenten te stimuleren gezonder te eten en te drinken.

Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

De criteria voor het voedingslabel Nutri-Score wordt aangepast. Tegen het einde van dit jaar krijgt het systeem een update.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren