1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

Supermarkt klanten (pexels)

Foto: Pexels

Door prijsstijgingen kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere huismerken. Dit leidt tot een verlies van zo’n 1,5 miljard euro aan omzet dit jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK, uitgevoerd op verzoek van BNR.

De totale supermarktomzet blijkt met ongeveer 45 miljard euro per jaar gelijk, maar A-merken verliezen terrein op huismerken. Het marktaandeel van huismerken groeide in een paar maanden tijd met 6 procent. Volgens GfK is de belangrijkste oorzaak hiervoor de stijgende productprijzen. Daardoor kiezen consumenten vaker voor goedkopere alternatieven. Onder andere Unilever worstelt met teruglopende verkopen. Dat is te zien in de laatste kwartaalcijfers.

Volgens Babs van der Staak van de Consumentenbond wordt het gat tussen de prijzen van huis- en A-merken steeds groter. Twee jaar geleden was het verschil al 45 procent en het gat blijft groeien. A-merken werden het afgelopen jaar 10 procent duurder, huismerken 7 procent. Supermarkten zoals Ahold Delhaize zetten in op goedkopere huismerken, om de prijzen voor consumenten zo laag mogelijk te houden.

Bron: BNR

Lees ook
Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

De criteria voor het voedingslabel Nutri-Score wordt aangepast. Tegen het einde van dit jaar krijgt het systeem een update.

Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Uit een steekproef uitgevoerd door PAN Nederland lijkt het erop dat het gemiddelde gehalte van bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten iets is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Bij Coop werden het hoogste aantal residuen aangetroffen. Ook scoren aardbeien met het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ bij Aldi en Jumbo niet beter dan andere...

Melkprijs stijgt naar recordhoogte

Melkprijs stijgt naar recordhoogte

De prijs die boeren voor melk krijgen ligt bijna twee keer zo hoog als een jaar geleden. FrieslandCampina hanteert in juli een garantieprijs van 60 cent per liter. Nooit eerder betaalde het bedrijf zoveel voor een liter melk.