1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

25 mei 2022 Redactie Food Pexels

Foto: Pexels

Door prijsstijgingen kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere huismerken. Dit leidt tot een verlies van zo’n 1,5 miljard euro aan omzet dit jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK, uitgevoerd op verzoek van BNR.

De totale supermarktomzet blijkt met ongeveer 45 miljard euro per jaar gelijk, maar A-merken verliezen terrein op huismerken. Het marktaandeel van huismerken groeide in een paar maanden tijd met 6 procent. Volgens GfK is de belangrijkste oorzaak hiervoor de stijgende productprijzen. Daardoor kiezen consumenten vaker voor goedkopere alternatieven. Onder andere Unilever worstelt met teruglopende verkopen. Dat is te zien in de laatste kwartaalcijfers.

Volgens Babs van der Staak van de Consumentenbond wordt het gat tussen de prijzen van huis- en A-merken steeds groter. Twee jaar geleden was het verschil al 45 procent en het gat blijft groeien. A-merken werden het afgelopen jaar 10 procent duurder, huismerken 7 procent. Supermarkten zoals Ahold Delhaize zetten in op goedkopere huismerken, om de prijzen voor consumenten zo laag mogelijk te houden.

Bron: BNR

Altijd op de hoogte blijven?