1 miljoen subsidie voor onderzoek naar eiwittransitie

plantaardig-vleesvervanger-eiwittransitie-pixabay

De Universiteit Utrecht, de Technische Universiteit Delft en Wageningen UR gaan onderzoeken wat er moet gebeuren om consumenten te laten overstappen naar plantaardige alternatieven voor vlees- en melkproducten. Daarbij werken ze samen met onder andere Unilever en Danone Nutricia Research. Voor het onderzoek heeft NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) een subsidie van 1 miljoen euro toegekend.

Het onderzoek wordt geleid door prof. dr. Marko Hekkert van de Universiteit Utrecht, en richt zich in de eerste plaats op gedragswetenschap. De onderzoekers willen weten wat de motieven zijn van consumenten om al dan niet voor plantaardige eiwitten te kiezen. Daarnaast zal worden onderzocht wat de technische voorwaarden zijn voor de eiwittransitie. Het onderzoek is daarom ingestoken vanuit een breed palet aan disciplines, namelijk de innovatiewetenschappen, de psychologie, de consumentenwetenschappen en industrieel ontwerp.

De onderzoekssubsidie voor ‘Accelerating the transition to plant-based proteins’ komt uit het NWO-programma ‘Transitions and Behaviour’, dat zich specifiek richt op gedragsonderzoek waarmee transities gerealiseerd en versneld kunnen worden.

Lees ook
Gunstiger onderzoeksresultaten bij bemoeienis industrie

Gunstiger onderzoeksresultaten bij bemoeienis industrie

De resultaten van wetenschappelijke studies over voeding zijn vaker positief als de industrie bij het onderzoek betrokken was. Dat rapporteren wetenschappers in Plos One. Zij analyseerden zo'n 1500 artikelen die in 2018 werden gepubliceerd in de tien meest geciteerde wetenschappelijke voedingstijdschriften.

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

Tilburg University en mobiele app-ontwikkelbureau Nakko doen samen onderzoek naar de keuzes van consumenten in het aankoopproces van producten. De eerste resultaten laten zien dat 'in store nudging' ervoor zorgt dat klanten voor gezondere producten kiezen.

Rapport toekomst melkveehouderij: vier scenario’s voor 2030

Rapport toekomst melkveehouderij: vier scenario’s voor 2030

Hoe ziet de toekomst van de Nederlandse melkveehouderij eruit? Met die vraag stapte FrieslandCampina naar Wageningen University & Research. Het resultaat is een rapport van 88 pagina’s, waarin Wageningen Economic Research de mogelijkheden op basis van economische modellering onderzoekt. De Wageningse onderzoekers verkenden de mogelijke ontwikkelrichtingen...