1 op de 10 biertjes wordt alcoholvrij, voorspelt Heineken

beer-1763122_1920

Bierbrouwer Heineken verwacht dat in Europa alcoholvrij bier straks minstens 10% van de markt uitmaakt.

Dat zegt Ilaria Lodigiani in een interview tegen RTL Z. Lodigiani is wereldwijd verantwoordelijk bij Heineken voor alcoholarm en -vrij bier.

Heineken wilde 150 jaar lang geen alcoholvrij bier onder eigen merknaam verkopen. Twee jaar geleden ging de brouwer toch overstag en inmiddels zet Heineken vol in op alcoholvrij bier met Heineken 0.0 als grootste alcoholvrije biermerk. Wereldwijd is Heineken marktleider op dit terrein, zegt Lodigiani. 

Lodigiani is positief verrast over hoe snel het alcoholvrij bier-segment groeit. Afgelopen jaar was zo'n 5,5% van het verkochte Heineken-bier alcoholarm en -vrij. Zelfs nog iets meer dus dan voor de hele Nederlandse biermarkt, waar alcoholvrij 5,2% van het gedronken bier uitmaakte.

De trend naar minder alcoholgebruik speelt Heineken in de kaart. Voor Afrika, dat zich kenmerkt door een snelle bevolkingsgroei en veel moslims, en India, dat een grote bevolking en in sommige regio's een verbod op alcohol kent, ziet ze dan ook kansen weggelegd. Lodigiani denkt dat uiteindelijk in Europa alcoholvrij bier goed kan zijn voor minstens 10% van de markt. AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, zei een paar jaar geleden al er naar te streven dat in 2025 één op de 5 verkochte biertjes alcoholarm zou zijn. Zo ver gaat Heineken nog niet.

De marges liggen bij alcoholarm en -vrij bier hoger dan bij gewoon bier. In de meeste landen wordt er geen, of minder alcoholaccijns geheven. Zo levert een hogere winstmarge op. Voor de alcolholvrije speciaalbiervarianten liggen de marges nog wat hoger.

Bron: Foodlog

Lees ook
AB InBev introduceert nieuwe bieretiketten voor verantwoord drinken

AB InBev introduceert nieuwe bieretiketten voor verantwoord drinken

Bierbrouwerij AB InBev gaat al haar bieretiketten aanpassen met tips voor verantwoord drinken, zoals ‘Drink niet als je zwanger bent’, ‘Drink niet als je rijdt’ en ‘Drink niet als je borstvoeding geeft’. Eind 2020 staan deze roulerende boodschappen op 60 procent van de etiketten, in 2021 op alle etiketten.

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert een nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter.

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

De coronacrisis zorgde de afgelopen maanden voor een daling van de bierverkoop van de grote brouwerijen AB InBev en Heineken. In veel landen sloot de horeca vanwege het coronavirus de deuren, wat een negatief effect had op de verkoop van bier. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide brouwerijen.