1 op de 10 biertjes wordt alcoholvrij, voorspelt Heineken

beer-1763122_1920

Bierbrouwer Heineken verwacht dat in Europa alcoholvrij bier straks minstens 10% van de markt uitmaakt.

Dat zegt Ilaria Lodigiani in een interview tegen RTL Z. Lodigiani is wereldwijd verantwoordelijk bij Heineken voor alcoholarm en -vrij bier.

Heineken wilde 150 jaar lang geen alcoholvrij bier onder eigen merknaam verkopen. Twee jaar geleden ging de brouwer toch overstag en inmiddels zet Heineken vol in op alcoholvrij bier met Heineken 0.0 als grootste alcoholvrije biermerk. Wereldwijd is Heineken marktleider op dit terrein, zegt Lodigiani. 

Lodigiani is positief verrast over hoe snel het alcoholvrij bier-segment groeit. Afgelopen jaar was zo'n 5,5% van het verkochte Heineken-bier alcoholarm en -vrij. Zelfs nog iets meer dus dan voor de hele Nederlandse biermarkt, waar alcoholvrij 5,2% van het gedronken bier uitmaakte.

De trend naar minder alcoholgebruik speelt Heineken in de kaart. Voor Afrika, dat zich kenmerkt door een snelle bevolkingsgroei en veel moslims, en India, dat een grote bevolking en in sommige regio's een verbod op alcohol kent, ziet ze dan ook kansen weggelegd. Lodigiani denkt dat uiteindelijk in Europa alcoholvrij bier goed kan zijn voor minstens 10% van de markt. AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, zei een paar jaar geleden al er naar te streven dat in 2025 één op de 5 verkochte biertjes alcoholarm zou zijn. Zo ver gaat Heineken nog niet.

De marges liggen bij alcoholarm en -vrij bier hoger dan bij gewoon bier. In de meeste landen wordt er geen, of minder alcoholaccijns geheven. Zo levert een hogere winstmarge op. Voor de alcolholvrije speciaalbiervarianten liggen de marges nog wat hoger.

Bron: Foodlog

Lees ook
Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalden de verkopen zelfs met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Coronacrisis raakt brouwerijen

Coronacrisis raakt brouwerijen

Sinds de start van de coronacrisis zien Nederlandse brouwerijen de omzet dalen. Zo ook in november. De bierverkoop was met 25,8 procent een stuk lager dan in november vorig jaar. De thuisconsumptie nam met 7,5 procent toe, maar de horeca nam met 92 procent af. Vereniging Nederlandse Brouwers maakt zich grote zorgen.

Smith & Sinclair komt naar Nederland

Smith & Sinclair komt naar Nederland

Vanaf januari 2021 zal Smith & Sinclair, het in Londen gevestigde snoepmerk dat alcohol gerelateerde zoetwaren maakt, opereren vanuit Nederland.