Na 16 jaar is de strijd om KitKats ‘vier vingers’ nog niet voorbij

EVMI_Kitkat

Na 16 jaar procederen heeft KitKat nog geen duidelijkheid, schrijft De Standaard. Misschien mogen andere merken hun chocoladereep ook wel in de vorm van ‘vier vingers’ verkopen. Het Europese Hof van Justitie liet woensdag in een hoger beroep-uitspraak blijken dat het er nog niet van overtuigd is dat de vorm van KitKat-repen echt onderscheidend is.

In 2002 deed Nestlé, de maker van KitKat, al een poging om de bekende vorm van de chocoladereep te claimen als merk. Vier jaar later erkende de EU de viervingerige uitvoering als KitKat-handelsmerk. Daarmee leek Nestlé de strijd gewonnen te hebben. Totdat het Amerikaanse Mondelez, dat zelf de reep Leo in een vergelijkbare reepjesvorm verkoopt, en de makers van de Noorse Kvikk Lunsj er wat tegenin brachten. Volgens hen is de KitKat in landen als België, Ierland, Griekenland en Portugal niet ‘herkenbaar’ genoeg. Het Hof oordeelt dat voor een Europees merk een product in alle landen van de EU herkenbaar moet zijn. "Niemand zegt dat het onmogelijk is de KitKat-vorm als merk erkend te krijgen, er moet alleen bewijs zijn dat die vorm in alle landen van de EU onderscheidend is", zegt merkenjurist John Coldham. En zo ligt het balletje weer bij Nestlé.

Lees ook
Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé gaat in Zwitserland plantaardige tonijn verkopen als alternatief voor ingeblikte tonijn. Het bedrijf zegt de producten in slechts negen maanden ontwikkeld te hebben. De producten zijn in glas en als sandwich te koop.

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nieuwe Yes! proteïnerepen bevatten eiwitten afkomstig van erwten en noten. Nestlé wil hiermee inspelen op de vraag van consumenten naar repen met plantaardige eiwitbronnen. De repen zijn vanaf augustus verkrijgbaar in Nederland.

Ritter sport houdt alleenrecht vierkante chocolade

Ritter sport houdt alleenrecht vierkante chocolade

Het chocolademerk Ritter Sport heeft in Duitsland een rechtszaak tegen het moederbedrijf van Milka gewonnen. De hoogste rechter oordeelde dat consumenten kwaliteitsverwachtingen hebben bij die vorm.