Na 16 jaar is de strijd om KitKats ‘vier vingers’ nog niet voorbij

EVMI_Kitkat

Na 16 jaar procederen heeft KitKat nog geen duidelijkheid, schrijft De Standaard. Misschien mogen andere merken hun chocoladereep ook wel in de vorm van ‘vier vingers’ verkopen. Het Europese Hof van Justitie liet woensdag in een hoger beroep-uitspraak blijken dat het er nog niet van overtuigd is dat de vorm van KitKat-repen echt onderscheidend is.

In 2002 deed Nestlé, de maker van KitKat, al een poging om de bekende vorm van de chocoladereep te claimen als merk. Vier jaar later erkende de EU de viervingerige uitvoering als KitKat-handelsmerk. Daarmee leek Nestlé de strijd gewonnen te hebben. Totdat het Amerikaanse Mondelez, dat zelf de reep Leo in een vergelijkbare reepjesvorm verkoopt, en de makers van de Noorse Kvikk Lunsj er wat tegenin brachten. Volgens hen is de KitKat in landen als België, Ierland, Griekenland en Portugal niet ‘herkenbaar’ genoeg. Het Hof oordeelt dat voor een Europees merk een product in alle landen van de EU herkenbaar moet zijn. "Niemand zegt dat het onmogelijk is de KitKat-vorm als merk erkend te krijgen, er moet alleen bewijs zijn dat die vorm in alle landen van de EU onderscheidend is", zegt merkenjurist John Coldham. En zo ligt het balletje weer bij Nestlé.

Lees ook
Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Deze week is de laatste ‘Back to School’ actieweek van Nestlé en het Rode Kruis. Koop je een product van Nestlé bij Albert Heijn, dan doneert het bedrijf 10 cent aan het Rode Kruis. Het bedrag wordt omgezet in boodschappenkaarten die de stichting onder kwetsbare gezinnen verdeelt.

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn is voor de tiende keer de best scorende supermarkt in het Chocolade Categorierapport. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Nestlé onder ruim 6.000 huishoudens, waarin voor 23 winkelformules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten.

Overname Europe Chocolate Company door Barry Callebaut

Overname Europe Chocolate Company door Barry Callebaut

De Barry Callebaut Group neemt Europe Chocolate Company over. Callebaut verwacht de overname van de Belgische private producent van chocoladespecialiteiten en -decoraties de komende maanden af te ronden. Er zijn geen financiële gegevens van de transactie bekend gemaakt.