2,4 miljoen deelnemers Nationale Week zonder Vlees

Week zonder vlees

2,4 miljoen Nederlanders deden mee aan de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees , die van 9 tot en met 15 maart plaats vond. Dat maakt de organisatie bekend. Supermarkten verkochten deze week 200,4 procent meer vleesvervangers ten opzichte van een gemiddelde week.

De cijfers laten ook zien dat 46 procent van de Nederlanders de Week Zonder Vlees-campagne hebben gezien. 14 procent heeft meegedaan aan de Week Zonder Vlees. Dit is een groei ten opzichte van vorig jaar toen 11 procent mee deed. Dit jaar aten de deelnemers gemiddeld 4,7 dagen geen vlees, in 2019 lag dit gemiddelde op 3,9 dagen. O2-uitstoot.

Verkoop in supermarkten

Tijdens de Week zonder Vlees verkochten de Nederlandse supermarkten 200,4 procent meer vleesvervangers ten opzichte van een gemiddelde week. Dat blijkt volgens de organisatie uit cijfers van onderzoeksbureau IRi. In 2019 was 180,3 procent. 

Het doel van de Nationale Week Zonder Vlees is om mensen kennis te laten maken met vegetarisch eten. Volgens de organisatue heeft 74 procent van de deelnemers aan de Nationale Week Zonder Vlees de intentie om ook na deze week minder vlees te blijven eten.

Lees ook
Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Foodmultinational Nestlé moet de naam van zijn vegetarische ‘Incredible Burger’ veranderen. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag in de rechtszaak die werd aangespannen door het Amerikaanse Impossible Foods, die de Europese markt wil veroveren met zijn eveneens plantaardige ‘Impossible Burger’. Nestlé zegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

Oprichters Vegetarische Slager stappen over op zuivelvervangers

Oprichters Vegetarische Slager stappen over op zuivelvervangers

Jaap Korteweg en Niko Koffeman zijn een nieuw bedrijf gestart: Those Vegan Cowboys. De oprichters van het bekende merk De Vegetarische Slager willen zich met hun nieuwe bedrijf richten op de ontwikkeling van plantaardige zuivelvervangers – zoals vegan kaas, yoghurt en boter – met dezelfde smaak als echte zuivel.

Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

Vegetarische ‘vleeswaren’ zijn te zout om ze gezond te noemen. Wel bevatten ze minder verzadigd vet dan de broertjes van vlees.Aan de hand van de berekende Nutri-Score onderzocht de Consumentenbond 33 soorten vegetarisch broodbeleg en vergeleek ze met de tegenhangers van vlees. De samenstelling van vegetarische kipfilet, ham, salami,...