‘2018 in vijf voedseltrends’

Laboratorium

Voorspellen is moeilijk. Toch doet marktonderzoeksbureau Mintel een poging voor 2018, meldt Australian Food News. In een top vijf nog wel, van ontwikkelingen die de toekomst van voedsel en zijn producenten zullen bepalen.

Door Jeroen Thijssen - Foodlog

De market intelligence researchers, zoals ze zichzelf noemen, zetten in hun rapport ‘transparantie’ op de eerste plek van toekomstige belangrijke ontwikkelingen. Consumenten willen zeker weten dat hun voedsel veilig, milieuvriendelijk, en ethisch verantwoord is. Daarom zullen er meer claims met onderbouwing op producten verschijnen.

Op nummer twee komt self-care awareness. Het hectische moderne leven laat mensen ‘goed voor zichzelf zorgen’. Mintel verwacht dat de belangstelling voor voedsel met emotionele of voedings-extra’s zich verder zullen ontwikkelen.

In het verlengde daarvan ligt de personalisatie van voedsel en drank, nummer drie, want wat is nu beter geschikt voor de moderne consument dan voedsel dat speciaal voor hem of haar is aangepast?

Op de vierde plek zetten de analisten de voorspelling dat wetenschap zal worden gebruikt om betere en modernere ingrediënten te maken in laboratoria; denk bijvoorbeeld aan kweekvlees.

Als vijfde en laatste trend zien ze textuur - mondgevoel - als nieuwe smaak-sensatie. Vooral voor jongere generatie zou de voorkeur geven aan voedsel dat zij ervaren als fris, knapperig, functioneel en vrolijk.

Over een jaar weet de wereld of Mintels’ glazen bol zo helder was als het bureau hoopt. Uiteraard is het ook denkbaar dat wat trendwatchers zeggen op z'n minst een beetje waar wordt, als bedrijven hen geloven en gaan maken wat zij voorspellen.

Lees ook
Wat kan de voedingsindustrie leren van de coronacrisis?

Wat kan de voedingsindustrie leren van de coronacrisis?

De Technische Unie verzorgde begin september een webinar over de lessen die de voedselindustrie kan leren van COVID-19. De Technische Unie is de grootste Nederlandse groothandel voor de industrie op het gebied van Maintenance, Repair en Overhaul (MRO) en Original Equipment Manufacturing (OER). Wouter Burggraaf, de eigenaar van adviesbureau Burggraaf...

‘Een audit is geen straf’

‘Een audit is geen straf’

De effectiviteit van het kwaliteitssysteem van je bedrijf bepalen, en kijken in hoeverre wordt voldaan aan eisen van klanten en wet- en regelgeving. Dat kan door middel van een audit: een systematisch en onafhankelijk onderzoek. “Een audit is geen straf, maar een manier om te kijken welke verbeterpunten er mogelijk zijn”, aldus Jeroen Hendrickx...

Corona en de kracht van ketenintegratie

Corona en de kracht van ketenintegratie

Dat we ingrediënten van over de hele wereld halen, vinden we heel normaal. Onze voorouders haalden in de vijftiende eeuw immers al grondstoffen en specerijen uit alle werelddelen. Met de ontwikkeling van snelle transport- en communicatiemogelijkheden zijn mondiale productieketens in de voedingsindustrie alleen maar toegenomen. Maar nu de uitbraak van...