‘2018 in vijf voedseltrends’

Laboratorium

Voorspellen is moeilijk. Toch doet marktonderzoeksbureau Mintel een poging voor 2018, meldt Australian Food News. In een top vijf nog wel, van ontwikkelingen die de toekomst van voedsel en zijn producenten zullen bepalen.

Door Jeroen Thijssen - Foodlog

De market intelligence researchers, zoals ze zichzelf noemen, zetten in hun rapport ‘transparantie’ op de eerste plek van toekomstige belangrijke ontwikkelingen. Consumenten willen zeker weten dat hun voedsel veilig, milieuvriendelijk, en ethisch verantwoord is. Daarom zullen er meer claims met onderbouwing op producten verschijnen.

Op nummer twee komt self-care awareness. Het hectische moderne leven laat mensen ‘goed voor zichzelf zorgen’. Mintel verwacht dat de belangstelling voor voedsel met emotionele of voedings-extra’s zich verder zullen ontwikkelen.

In het verlengde daarvan ligt de personalisatie van voedsel en drank, nummer drie, want wat is nu beter geschikt voor de moderne consument dan voedsel dat speciaal voor hem of haar is aangepast?

Op de vierde plek zetten de analisten de voorspelling dat wetenschap zal worden gebruikt om betere en modernere ingrediënten te maken in laboratoria; denk bijvoorbeeld aan kweekvlees.

Als vijfde en laatste trend zien ze textuur - mondgevoel - als nieuwe smaak-sensatie. Vooral voor jongere generatie zou de voorkeur geven aan voedsel dat zij ervaren als fris, knapperig, functioneel en vrolijk.

Over een jaar weet de wereld of Mintels’ glazen bol zo helder was als het bureau hoopt. Uiteraard is het ook denkbaar dat wat trendwatchers zeggen op z'n minst een beetje waar wordt, als bedrijven hen geloven en gaan maken wat zij voorspellen.

Lees ook
Duurzaam wordt bedrijfsstrategie

Duurzaam wordt bedrijfsstrategie

Duurzame en transparante voedselketens. Hoe is de stand van zaken en wat zijn de toekomstverwachtingen? Drie experts geven hun visie, elk vanuit hun eigen vakgebied. Aan het woord: Koen Boone (Wageningen Economic Research), Eelke Westra (Wageningen Food & Biobased Research) en prof. dr. John Grin, (Universiteit van Amsterdam). “Bedrijven gaan...

Eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel

Eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel

Dat de pandemie ook in 2021 haar sporen zal nalaten op het gebied van food, zal geen verrassing zijn. Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan en retaildeskundige Paul Moers over de blijvende effecten en de te verwachten ontwikkelingen voor volgend jaar. De hoofdmoot van de foodtrends wordt lokaal, eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel. Daarnaast gaat de...

De zeven beloftes van Bonduelle

De zeven beloftes van Bonduelle

Bonduelle heeft als missie om met plantaardige voeding een betere toekomst te creëren. Deze missie is vertaald in zeven beloftes. De onderliggende doelstellingen moeten in 2025 zijn behaald. General manager Ilonka Audenaerde en innovation manager Friek van Helden leggen uit hoe ze dat nastreven. Waarom is dit het moment voor Bonduelle om deze...