‘2018 in vijf voedseltrends’

Laboratorium

Voorspellen is moeilijk. Toch doet marktonderzoeksbureau Mintel een poging voor 2018, meldt Australian Food News. In een top vijf nog wel, van ontwikkelingen die de toekomst van voedsel en zijn producenten zullen bepalen.

Door Jeroen Thijssen - Foodlog

De market intelligence researchers, zoals ze zichzelf noemen, zetten in hun rapport ‘transparantie’ op de eerste plek van toekomstige belangrijke ontwikkelingen. Consumenten willen zeker weten dat hun voedsel veilig, milieuvriendelijk, en ethisch verantwoord is. Daarom zullen er meer claims met onderbouwing op producten verschijnen.

Op nummer twee komt self-care awareness. Het hectische moderne leven laat mensen ‘goed voor zichzelf zorgen’. Mintel verwacht dat de belangstelling voor voedsel met emotionele of voedings-extra’s zich verder zullen ontwikkelen.

In het verlengde daarvan ligt de personalisatie van voedsel en drank, nummer drie, want wat is nu beter geschikt voor de moderne consument dan voedsel dat speciaal voor hem of haar is aangepast?

Op de vierde plek zetten de analisten de voorspelling dat wetenschap zal worden gebruikt om betere en modernere ingrediënten te maken in laboratoria; denk bijvoorbeeld aan kweekvlees.

Als vijfde en laatste trend zien ze textuur - mondgevoel - als nieuwe smaak-sensatie. Vooral voor jongere generatie zou de voorkeur geven aan voedsel dat zij ervaren als fris, knapperig, functioneel en vrolijk.

Over een jaar weet de wereld of Mintels’ glazen bol zo helder was als het bureau hoopt. Uiteraard is het ook denkbaar dat wat trendwatchers zeggen op z'n minst een beetje waar wordt, als bedrijven hen geloven en gaan maken wat zij voorspellen.

Lees ook
Wat schaft de toekomst?

Wat schaft de toekomst?

Hoe voeden we de wereld over dertig jaar? In haar boek Wat schaft de toekomst? Bezoekt journalist Amanda Little een reeks pioniers in de voedselsector om een beeld te scheppen van de mogelijke oplossingen. Het wereldwijde voedselsysteem krijgt de komende decennia te kampen met grote uitdagingen, dat is zeker. Klimaatverandering en bevolkingsgroei kunnen...

Bionext presenteert tienpuntenplan en trendrapport aan minister Schouten

Bionext presenteert tienpuntenplan en trendrapport aan minister Schouten

Bionext, de ketenorganisatie voor de biologische landbouw, overhandigt het trendrapport over 2019 aan minister Schouten. Daarnaast presenteert de organisatie tien voorstellen die de biologische landbouw in Nederland moet helpen groeien.

Trends in verpakkingsland

Trends in verpakkingsland

Een verpakking is allang niet meer slechts een functioneel omhulsel van een product. Consumenten proeven met hun ogen, dus het is zaak eruit te springen in het schap én online. Hoe doe je dat in deze tijd? Een verpakking ontwerpen is een samenspel tussen de bescherming van het product, distributiegemak, kosten, duurzaamheid en aandacht trekken...