Nederlandse frisdrankproducenten hebben nieuwe doelstellingen vastgesteld voor de vermindering van calorieën in dranken. Dit hebben de frisdrankproducenten aangekondigd in het kader van het Nationaal Preventieakkoord. In 2020 moet een reductie van 25% behaald worden ten opzichte van 2012, en in 2025 30%.

De vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS) lieten eerder dit jaar zien dat de doelstellingen van een eerder akkoord ruim zijn behaald. Raymond Gianotten, directeur FWS: “De Nederlandse aanpak van samenwerking blijkt bijzonder effectief. Duidelijk mag dan ook zijn dat met onze sector ambitieuze afspraken te maken zijn, die worden nagekomen. Daar gaan we ook de komende jaren weer voortvarend mee aan de slag.”

Suikertaks

Frisdrankproducenten in Nederland wisten de voorstanders van een suikertaks af te troeven door relatief meer suiker uit dranken te halen dan hun Britse collega’s, waar afgelopen voorjaar een suikeraccijns is ingevoerd. Toch is de Nederlandse situatie moeilijk met de Britse te vergelijken. In Nederland daalt de frisdrankconsumptie al jaren, deels door het toenemende gezondheidsbewustzijn van de consument, en is flink minderen met suiker ook vanuit zakelijk oogpunt een goede strategie. In Groot-Brittannië ligt de gemiddelde consumptie van frisdranken veel hoger en stijgt de consumptie nog steeds . Het marktaandeel van frisdranken is daar ook dit jaar fors gestegen. De suikertaks zou die consumptie kunnen doen dalen door frisdranken duurder te maken, maar of dat resultaat ook behaald gaat worden, moet nog blijken.

Altijd op de hoogte blijven?