30% minder suiker in frisdrank in 2025

frisdranken-652938_1280

Nederlandse frisdrankproducenten hebben nieuwe doelstellingen vastgesteld voor de vermindering van calorieën in dranken. Dit hebben de frisdrankproducenten aangekondigd in het kader van het Nationaal Preventieakkoord. In 2020 moet een reductie van 25% behaald worden ten opzichte van 2012, en in 2025 30%.

De vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS) lieten eerder dit jaar zien dat de doelstellingen van een eerder akkoord ruim zijn behaald. Raymond Gianotten, directeur FWS: “De Nederlandse aanpak van samenwerking blijkt bijzonder effectief. Duidelijk mag dan ook zijn dat met onze sector ambitieuze afspraken te maken zijn, die worden nagekomen. Daar gaan we ook de komende jaren weer voortvarend mee aan de slag.”

Suikertaks

Frisdrankproducenten in Nederland wisten de voorstanders van een suikertaks af te troeven door relatief meer suiker uit dranken te halen dan hun Britse collega’s, waar afgelopen voorjaar een suikeraccijns is ingevoerd. Toch is de Nederlandse situatie moeilijk met de Britse te vergelijken. In Nederland daalt de frisdrankconsumptie al jaren, deels door het toenemende gezondheidsbewustzijn van de consument, en is flink minderen met suiker ook vanuit zakelijk oogpunt een goede strategie. In Groot-Brittannië ligt de gemiddelde consumptie van frisdranken veel hoger en stijgt de consumptie nog steeds . Het marktaandeel van frisdranken is daar ook dit jaar fors gestegen. De suikertaks zou die consumptie kunnen doen dalen door frisdranken duurder te maken, maar of dat resultaat ook behaald gaat worden, moet nog blijken.

Lees ook
Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Foodwatch verwijt in een recent onderzoek de suikerindustrie dat het wetenschap gebruikt om suiker in een onterecht positief daglicht te stellen. Negen wetenschappers, betrokken bij de suikerindustrie, uiten zich publiekelijk in lijn met belangen van de industrie. Het Kenniscentrum suiker & voeding, de betreffende groep uit de suikerindustrie, noemt...

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een verbod op kortingsacties op suikerhoudende dranken. Dat is de voornaamste bevinding van een literatuuronderzoek dat de RIVM in opdracht van de overheid uitvoerde. Wel blijkt uit onderzoek dat zulke aanbiedingen vooral op ongezonde producten voorkomen, en dat ze effectief zijn in het...

Suikerbelasting wereldwijd: een blik op de effecten

Suikerbelasting wereldwijd: een blik op de effecten

In Nederland is een belasting op suikerhoudende voedingsmiddelen al lang van de baan, maar op andere plekken in de wereld is de discussie rondom suikeraccijnzen nog volop aan de gang. Inmiddels heeft een flink aantal landen zo’n suikerbelasting ingevoerd en is er al enige data beschikbaar over de effectiviteit ervan. In 2015 en 2016 haalde het...