‘30% minder suiker’ klinkt verkeerd en verkoopt niet

suiker-pixabay

De in suiker verlaagde chocoladereep Milkybar Wowsomes van Nestlé is van de markt gehaald na tegenvallende verkoopcijfers.

De Milkybar Wowsomes was het eerste product waarin Nestlé zijn nieuwe ‘holle’ suiker toepaste. Het voedingsconcern maakte de holle suiker door water, suiker en melk met kracht in warme lucht te persen. Dat leverde een ‘suikerspin-structuur’ op, mét zoete smaak, maar met een derde minder calorieën.

Consumenten bleken minder enthousiast en lieten de reep links liggen. Dat kwam zowel door de het psychologische effect van de suikerreductie ('niet zo lekker dus') als om het feitelijke effect op de smaak, schrijft FoodNavigator.

Nestlé laat zich niet uit het veld slaan en gaat door met suikerreductie. Dit doet het bedrijf door minder suiker toe te voegen, maar ook door suiker te vervangen door vezels, bloem, zuivel en cacaopoeder. Nestlé heeft sinds 2000 het suikergehalte in zijn producten verminderd met 34%.

Holly Gabriel, diëtist van de Britse campagneorganisatie Action on Sugar, heeft een advies voor Nestlé. Verlaag het suikergehalte gewoon met hele kleine stapjes en adverteer niet meteen met de kreet ‘30% minder suiker’. Dat schrikt snoepers maar af. Kleine stapjes hebben twee voordelen: een tevreden consument en het bereiken van een grotere klantengroep die niet weet dat hij of zij minder suiker eet.

Foodlog

Lees ook
Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé gaat in Zwitserland plantaardige tonijn verkopen als alternatief voor ingeblikte tonijn. Het bedrijf zegt de producten in slechts negen maanden ontwikkeld te hebben. De producten zijn in glas en als sandwich te koop.

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nieuwe Yes! proteïnerepen bevatten eiwitten afkomstig van erwten en noten. Nestlé wil hiermee inspelen op de vraag van consumenten naar repen met plantaardige eiwitbronnen. De repen zijn vanaf augustus verkrijgbaar in Nederland.

Interview: Nestlé in coronatijd

Interview: Nestlé in coronatijd

De coronacrisis heeft ook voor grote fabrikanten allerlei consequenties. We spreken met Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur van Nestlé Nederland.  Net als zovelen, werkt Niggebrugge nu thuis. Met merken als KitKat, Nescafé, Maggi, Starbucks, Garden Gourmet en Wagner opereert Nestlé in allerlei categorieën voor...