‘30% minder suiker’ klinkt verkeerd en verkoopt niet

suiker-pixabay

De in suiker verlaagde chocoladereep Milkybar Wowsomes van Nestlé is van de markt gehaald na tegenvallende verkoopcijfers.

De Milkybar Wowsomes was het eerste product waarin Nestlé zijn nieuwe ‘holle’ suiker toepaste. Het voedingsconcern maakte de holle suiker door water, suiker en melk met kracht in warme lucht te persen. Dat leverde een ‘suikerspin-structuur’ op, mét zoete smaak, maar met een derde minder calorieën.

Consumenten bleken minder enthousiast en lieten de reep links liggen. Dat kwam zowel door de het psychologische effect van de suikerreductie ('niet zo lekker dus') als om het feitelijke effect op de smaak, schrijft FoodNavigator.

Nestlé laat zich niet uit het veld slaan en gaat door met suikerreductie. Dit doet het bedrijf door minder suiker toe te voegen, maar ook door suiker te vervangen door vezels, bloem, zuivel en cacaopoeder. Nestlé heeft sinds 2000 het suikergehalte in zijn producten verminderd met 34%.

Holly Gabriel, diëtist van de Britse campagneorganisatie Action on Sugar, heeft een advies voor Nestlé. Verlaag het suikergehalte gewoon met hele kleine stapjes en adverteer niet meteen met de kreet ‘30% minder suiker’. Dat schrikt snoepers maar af. Kleine stapjes hebben twee voordelen: een tevreden consument en het bereiken van een grotere klantengroep die niet weet dat hij of zij minder suiker eet.

Foodlog

Lees ook
Nestlé ontwikkelt allergenenreducerend kattenvoer

Nestlé ontwikkelt allergenenreducerend kattenvoer

Nestlé komt met een wonderlijk product dat uitkomst biedt voor dierenvrienden die allergisch zijn voor katten. Onder het merk Purina heeft het bedrijf namelijk kattenvoer ontwikkeld dat de hoeveelheid allergenen in het haar en de huidschilfers van de kat reduceert. Wereldwijd is een op de vijf volwassenen in meer of mindere mate allergisch voor...

Nestlé ontwikkelt verpakkingsplatform

Nestlé ontwikkelt verpakkingsplatform

Eind vorig jaar kondigde Robert Witik, de R&D-manager van Nestlé, op het AIPIA-event Pack Neutral aan, een nieuw platform om het recyclen verpakkingen te managen.  “Het Pack Neutral platform is een digitaal concept ontwikkeld door onze R&D-verpakkingswetenschappers in lijn met onze inzet om de recyclingpercentages van verpakkingsmateriaal...

Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

Nestlé gaat samenwerken met plantaardig eiwitleverancier Merit Functional Foods en diens technologiepartner Burcon Nutrascience voor de vervaardiging van verschillende soorten plantaardig eiwit. Het ontwikkelen van nieuwe plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel is een hoge prioriteit voor de Zwitserse foodgigant. Het vorig jaar opgerichte...