'Foodfabrikant doet te weinig aan gezonder aanbod'

De grootste internationale voedingsmiddelenbedrijven doen te weinig om hun productaanbod gezonder te maken, om zo obesitas en ondervoeding in de wereld tegen te gaan. Dat blijkt uit de Global Access to Nutrition Index (ATNI). Europese bedrijven doen het relatief goed. Unilever staat op één in de lijst.

Het Brits-Nederlandse concern heeft relatief meer dan andere bedrijven gedaan door gezondere producten of kleinere porties aan te bieden en door zout, suiker en vet uit producten te halen, aldus het Financieele Dagblad.

Mars en FrieslandCampina zijn de sterkste stijgers op de lijst (respectievelijk van 16 naar 5 en van 19 naar 8). Nestlé en Danone staan respectievelijk op plek 2 en 3.

De lijst houdt bij wat de 22 grootste voedingsconcerns in de wereld doen tegen obesitas en ondervoeding in de wereld, onder meer op het gebied van productaanbod, beschikbaarheid, marketing, etikettering en maatschappelijke betrokkenheid.

Unilever

Unilever heeft volgens het onderzoek het beste gezonde productaanbod en het beste meetmodel om de eigen vorderingen bij te houden. Ook is het concern het meest terughoudend op het gebied van retailmarketing gericht op kinderen. Daarnaast is Unilever actief met de microdistributie van verrijkte producten aan ondervoede vrouwen in de wereld.

Nestlé

Nestlé scoort met name goed in hun assortiment om ondervoeding tegen te gaan en in het intern hoog op de agenda zetten en het rapporteren van deze waarden. Daarnaast is er veel aandacht voor het beschikbaar stellen van de gezonde producten en het stimuleren van een gezonde leefstijl van de eigen medewerkers.

Danone

Danone is sterk in het beïnvloeden van beleidmakers en stakeholders en in de marketing om consumenten te bewegen, een gezonde keuze te maken.

Hoewel foodbedrijven over de gehele linie vooruitgang boeken, is er nog steeds een grote groep die te weinig doen. Kraft en Heinz halen van de concerns de laagste score.

Daaronder zit nog een groepje, met onder meer Lactalis, die rapportcijfer 0,0 krijgen. Dit omdat te weinig bekend is over hun gedane inspanningen.

ATNI is een initiatief van onder meer de Bill & Melinda Gates Foundation.

Lees ook:

 
Lees ook
Foodwatch roept voor de vierde keer Suikermaxdag uit

Foodwatch roept voor de vierde keer Suikermaxdag uit

Kinderen krijgen te veel suiker binnen. Ze eten dagelijks twee keer de geadviseerde hoeveelheid. Foodwatch vraagt aandacht voor de overconsumptie van suiker met de Suikermaxdag. Zaterdag 9 juli bereikten Nederlandse kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud hun suikerlimiet voor een heel jaar.

Inzicht in verkoop producten Schijf van Vijf

Inzicht in verkoop producten Schijf van Vijf

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wil de verkoop van de Schijf van Vijf-producten beter in beeld brengen. Het RIVM en het Voedingscentrum adviseren daarom om de Levensmiddelendatabank, waarin is vastgelegd of producten binnen de Schijf van Vijf vallen, te koppelen aan de verkoopcijfers.

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Het Diabetes Fonds pleit bij het kabinet voor een snelle invoering van belasting op suikerrijke dranken. Een meerderheid van de Nederlandse jongeren drinkt frisdranken in hoeveelheden die de kans op ernstig overgewicht en diabetes type 2 vergroten, meldt de patiëntenorganisatie.