'Foodfabrikant doet te weinig aan gezonder aanbod'

De grootste internationale voedingsmiddelenbedrijven doen te weinig om hun productaanbod gezonder te maken, om zo obesitas en ondervoeding in de wereld tegen te gaan. Dat blijkt uit de Global Access to Nutrition Index (ATNI). Europese bedrijven doen het relatief goed. Unilever staat op één in de lijst.

Het Brits-Nederlandse concern heeft relatief meer dan andere bedrijven gedaan door gezondere producten of kleinere porties aan te bieden en door zout, suiker en vet uit producten te halen, aldus het Financieele Dagblad.

Mars en FrieslandCampina zijn de sterkste stijgers op de lijst (respectievelijk van 16 naar 5 en van 19 naar 8). Nestlé en Danone staan respectievelijk op plek 2 en 3.

De lijst houdt bij wat de 22 grootste voedingsconcerns in de wereld doen tegen obesitas en ondervoeding in de wereld, onder meer op het gebied van productaanbod, beschikbaarheid, marketing, etikettering en maatschappelijke betrokkenheid.

Unilever

Unilever heeft volgens het onderzoek het beste gezonde productaanbod en het beste meetmodel om de eigen vorderingen bij te houden. Ook is het concern het meest terughoudend op het gebied van retailmarketing gericht op kinderen. Daarnaast is Unilever actief met de microdistributie van verrijkte producten aan ondervoede vrouwen in de wereld.

Nestlé

Nestlé scoort met name goed in hun assortiment om ondervoeding tegen te gaan en in het intern hoog op de agenda zetten en het rapporteren van deze waarden. Daarnaast is er veel aandacht voor het beschikbaar stellen van de gezonde producten en het stimuleren van een gezonde leefstijl van de eigen medewerkers.

Danone

Danone is sterk in het beïnvloeden van beleidmakers en stakeholders en in de marketing om consumenten te bewegen, een gezonde keuze te maken.

Hoewel foodbedrijven over de gehele linie vooruitgang boeken, is er nog steeds een grote groep die te weinig doen. Kraft en Heinz halen van de concerns de laagste score.

Daaronder zit nog een groepje, met onder meer Lactalis, die rapportcijfer 0,0 krijgen. Dit omdat te weinig bekend is over hun gedane inspanningen.

ATNI is een initiatief van onder meer de Bill & Melinda Gates Foundation.

Lees ook:

 
Lees ook
Boekrecensie Spoon-Fed: Tegengif voor verkeerde ideeën

Boekrecensie Spoon-Fed: Tegengif voor verkeerde ideeën

De Britse hoogleraar Tim Spector voelt de tijdgeest goed aan met zijn nieuwe boek Spoon-Fed. We krijgen de verkeerde ideeën over voeding met de paplepel ingegoten en de industrie gaat er graag mee aan de haal. En dat terwijl het wetenschappelijke bewijs uiterst zwak is. Bovendien: mensen verschillen zo veel van elkaar, dat one-size-fits-all-advies...

Nutri-Score beïnvloedt keuze van de consument

Nutri-Score beïnvloedt keuze van de consument

Voedselkeuzelogo Nutri-Score helpt de consument om gezondere voedingskeuzes te maken. Dat volgt uit een studie uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit Gent. Het logo wordt gebruikt in België, Frankrijk en Spanje. Halverwege 2021 vind je het Nutri-Score-label ook op voedingsproducten in de Nederlandse schappen.

Suikerbelasting wereldwijd: een blik op de effecten

Suikerbelasting wereldwijd: een blik op de effecten

In Nederland is een belasting op suikerhoudende voedingsmiddelen al lang van de baan, maar op andere plekken in de wereld is de discussie rondom suikeraccijnzen nog volop aan de gang. Inmiddels heeft een flink aantal landen zo’n suikerbelasting ingevoerd en is er al enige data beschikbaar over de effectiviteit ervan. In 2015 en 2016 haalde het...