Omzet Foods van Unilever groeit licht

19 januari 2016

De divisie Foods van Unilever presteert minder dan Refreshment (ijs en dranken) en de non-food. De onderliggende omzet van Foods steeg vorig jaar met 1,5 procent. Refreshment pluste met 5,4 procent, Home Care haalde +5,9 procent en Personal Care +4,1 procent. Het concern als geheel zag de omzet met 10 procent stijgen tot 53,3 miljard euro.

Dat blijkt uit de jaarcijfers over 2015 die het concern bekend heeft gemaakt. Als de effecten van overnames en wisselkoersen niet worden meegerekend, steeg de omzet van het hele concern met 4,1 procent. De nettowinst daalde met 5 procent tot 5,3 miljard euro.

Natuurlijk en gezondheid

Binnen Foods liet Savoury groei zien, vooral door kookproducten in opkomende markten en door innovaties op het gebied van natuurlijk en gezondheid. Te denken valt aan Knorr basis voor maaltijden met 100 procent natuurlijke ingrediënten in Europa en verrijkte bouillonblokjes die zich in Afrika richten op ijzertekorten.

Hellman’s doet het vooral goed in Latijns-Amerika en door nieuwe knijpverpakkingen in Europa en Noord-Amerika. De unit Baking, Cooking & Spreads herpositioneert zich naar aantrekkelijker markten om marktaandeel te winnen in margarine. De verkopen van spreads blijven teruglopen, door aanhoudend moeilijke marktcondities in de westerse landen.

In Nederland weer groei

In Europa droeg de afnemende markt voor margarines sterk bij aan het achterblijvende resultaat van Foods, vooral in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. IJs groeide vorig jaar wel sterk in Europa. In Nederland, Centraal- en Oost-Europa en Italië werd voor Unilever als geheel weer groei bereikt, terwijl Frankrijk en Spanje opnieuw groei lieten zien.

Unilever blijft met het bedrijf als geheel focussen op de lange termijn. Dit werpt volgens het concern zijn vruchten af. “We beginnen de resultaten te zien van verscherpte category strategieën die ons leiden naar toegenomen investeringen in onze merken, infrastructuur en mensen en uitbreidingen in aantrekkelijke nieuwe markten, zoals Prestige Personal Care.”

Het concern houdt voor 2016 rekening met moeilijker marktcondities en voortgaande schommelingen op financiële markten en valutaverschillen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?