De Graaf schrikt van negatieve ‘Weg met het Vinkje’

25 maart 2016

Kees de Graaf, hoogleraar en tevens voorzitter van de wetenschappelijke commissie van het Vinkje, is geschrokken van de negativiteit van de Consumentenbond-campagne ‘Weg met het Vinkje’. “Ze framen het zo alsof er niks van het Vinkje zou deugen. Dat is natuurlijk niet waar.”

Volgens hem hebben alle logo’s voor- en nadelen en er is altijd discussie over. “Als je overstapt op een nieuw systeem dan moet je afwachten of dat weer zo goed gedragen wordt”, aldus De Graaf in Resource.

Zwakke punten

Wel geeft hij toe dat het Vinkje ook zwakke punten heeft. Zo valt volgens hem lastig uit te leggen dat basisproducten een groen Vinkje krijgen en andere voedingsmiddelen een blauw. Zo kan een bepaalde snack dus een blauw Vinkje hebben, omdat het binnen een op zich ongezonde productcategorie, tóch een relatief gezondere keuze is.

Tweede zwakke punt is dat niet alle voedingsmiddelenbedrijven meedoen. Zo doen FrieslandCampina en Unilever bijvoorbeeld wel mee, evenals grote retailers, maar Nestlé, Coca Cola, Mars en Kraft niet. Op deze manier kan cola light van Albert Heijn een blauw vinkje hebben, maar Coca Cola light niet.

De Consumentenbond wil het Vinkje vervangen door het Britse stoplichtensysteem. De Graaf stoort zich eraan dat de organisatie daarvoor ageert tegen het Vinkje. Het systeem bestaat al tien jaar en werkt volgens hem goed. Ook wordt het Vinkje in steeds meer landen gebruikt.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?