40 miljoen euro groeigeld voor waterflesjes met geur

air up

Air up, een Duitse scale-up die smaak aan water toevoegt via speciale geurpods, haalt €40 miljoen groeigeld binnen in een nieuwe investeringsronde geleid door Five Seasons Ventures. De fabrikant wil verder uitbreiden in Europa en ook naar de Verenigde Staten.

Air up maakt drinkflesjes met geurpods bij de drinkopening. Door retronasaal ruiken (geur waarnemen via je mond) ‘proef’ je de smaak van de geurpod als je water drinkt. Beschikbare geuren zijn onder andere cola, ijskoffie, bosvruchten en allerlei andere fruitsmaken. Naar eigen zeggen is air up het eerste drinksysteem dat deze technologie gebruikt. 

Sinds de lancering van air up in 2019 is het bedrijf hard gegroeid. Begin 2021 maakte de scale up bekend €20 miljoen aan investeringen te hebben verzameld, onder andere via Five Seasons Ventures, Ippen.Media en PepsiCo. Het merk is sinds kort in Nederland verkrijgbaar en gaat de nieuwe kapitaalinjectie van €40 miljoen gebruiken voor verdere uitbreiding naar andere Europese landen en de Verenigde Staten. Ook wil de scale-up haar productportefeuille en productiefaciliteiten verbreden. Lena Jüngst, medeoprichter van air up, zegt in het persbericht: “Het onderstreept onze visie om de drankenmarkt wereldwijd te transformeren en laat zien dat gezondheid en duurzaamheid ook economisch aantrekkelijk kunnen zijn." 

Niccolo Manzoni, Managing Partner van Five Seasons Ventures, voegt hieraan toe: "Bij Five Seasons Ventures steunen we toekomstige categoriale Food Tech leiders. Het team van air up heeft consequent de visie, ambitie en capaciteiten in hun handelen getoond die nodig zijn om er een te zijn. Deze kapitaalverhoging zal zorgen dat het bedrijf de mogelijkheid krijgt [...] om geur gebaseerde vormen van hydrateren het nieuwe normaal te maken.” 

Lees ook
RIVM stelt PFAS-normen oppervlaktewater bij

RIVM stelt PFAS-normen oppervlaktewater bij

Het RIVM heeft nieuwe PFAS-normen berekend voor oppervlaktewater. Het uitgangspunt hierbij was dat mensen hun leven lang vis uit oppervlaktewater moeten kunnen eten, zonder teveel PFAS binnen te krijgen.

Fish Tales zoekt nieuwe aandeelhouders

Fish Tales zoekt nieuwe aandeelhouders

Duurzame visproducent Fish Tales wil verder groeien in de Verenigde Staten. Om dit mogelijk te maken zoekt het bedrijf aandeelhouders via online platform Eyevestor. In totaal wil Fish Tales 1,2 miljoen euro op halen.

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Migros Group, het grootste retailbedrijf van Zwitserland gaat investeren in de Israëlische kweekvleesproducent SuperMeat. Met deze samenwerking willen de bedrijven de productie en distributie van kweekvlees op commerciële schaal versnellen. Onderdeel van de overeenkomst is een investering van Migros in SuperMeat.