40 miljoen euro groeigeld voor waterflesjes met geur

air up

Air up, een Duitse scale-up die smaak aan water toevoegt via speciale geurpods, haalt €40 miljoen groeigeld binnen in een nieuwe investeringsronde geleid door Five Seasons Ventures. De fabrikant wil verder uitbreiden in Europa en ook naar de Verenigde Staten.

Air up maakt drinkflesjes met geurpods bij de drinkopening. Door retrosonaal ruiken (geur waarnemen via je mond) ‘proef’ je de smaak van de geurpod als je water drinkt. Beschikbare geuren zijn onder andere cola, ijskoffie, bosvruchten en allerlei andere fruitsmaken. Naar eigen zeggen is air up het eerste drinksysteem dat deze technologie gebruikt. 

Sinds de lancering van air up in 2019 is het bedrijf hard gegroeid. Begin 2021 maakte de scale up bekend €20 miljoen aan investeringen te hebben verzameld, onder andere via Five Seasons Ventures, Ippen.Media en PepsiCo. Het merk is sinds kort in Nederland verkrijgbaar en gaat de nieuwe kapitaalinjectie van €40 miljoen gebruiken voor verdere uitbreiding naar andere Europese landen en de Verenigde Staten. Ook wil de scale-up haar productportefeuille en productiefaciliteiten verbreden. Lena Jüngst, medeoprichter van air up, zegt in het persbericht: “Het onderstreept onze visie om de drankenmarkt wereldwijd te transformeren en laat zien dat gezondheid en duurzaamheid ook economisch aantrekkelijk kunnen zijn." 

Niccolo Manzoni, Managing Partner van Five Seasons Ventures, voegt hieraan toe: "Bij Five Seasons Ventures steunen we toekomstige categoriale Food Tech leiders. Het team van air up heeft consequent de visie, ambitie en capaciteiten in hun handelen getoond die nodig zijn om er een te zijn. Deze kapitaalverhoging zal zorgen dat het bedrijf de mogelijkheid krijgt [...] om geur gebaseerde vormen van hydrateren het nieuwe normaal te maken.” 

Lees ook
Danone moderniseert Nutricia

Danone moderniseert Nutricia

Nutricia bestaat 125 jaar en dat viert moederbedrijf Danone met forse investeringen. Het voedingsmiddelenbedrijf moderniseert de fabriek in Zoetermeer, zodat de productiecapaciteit van babyvoeding en medische voeding groter wordt, terwijl het water- en energieverbruik juist resp. 50 en 25 % dalen.

Websuper Picnic krijgt € 600 miljoen groeigeld

Websuper Picnic krijgt € 600 miljoen groeigeld

Picnic haalt € 600 miljoen op in een nieuwe financieringsronde van de Bill & Melinda Gates Foundation Trust. Het maakt een versnelde uitrol van de online supermarkt mogelijk, met name in Duitsland en Frankrijk.

Duurzame diepvriesmaaltijd-leverancier Freasy krijgt investering

Duurzame diepvriesmaaltijd-leverancier Freasy krijgt investering

Freasy, verstrekker van kant-en-klare diepvriesmaaltijden, ontvangt groeikapitaal om de online verkoop verder op te schalen. Het is de eerste investeringsronde voor het Rotterdamse bedrijf.