40% voedingsgiganten investeert in eiwittransitie

plantaardig-vleesvervanger-eiwittransitie-pixabay

Beeld: Pixabay

FAIRR, een collectief van investeerders, nam 15 retailers en 10 voedselfabrikanten onder de loep. Tien van deze bedrijven hebben gespecialiseerde teams die plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel ontwikkelen en verkopen. FAIRR ziet Tesco en Unilever als voorlopers.

Investeringen

De cijfers komen uit Appetite for disruption: a second serving, een rapport voor investeerders in de ‘Sustainable Proteins Hub’ van FAIRR. Het rapport verwacht dat het marktaandeel van plantaardige producten in vijf jaar groeit naar 17,9 miljard dollar. Dit jaar staken investeerders al bijna 1,1 miljard in de branche, wat nu al het dubbele is van 2019. FAIRR verwacht dat de coronapandemie veel invloed zal hebben. Jeremy Coller, oprichter van FAIRR: “Covid-19 maakt 2020 een waterscheiding voor de markt van plantaardige eiwitten: de sector trok al dubbel zo veel investeringen als vorig jaar in slechts een half jaar. Deze betrokkenheid laat zien welke bedrijven infrastructuur en innovatie op poten zetten om te profiteren van de aardverschuiving in de manier waarop we kopen en eten, en laat zien welke bedrijven aandeel gaan verliezen. Investeerders blijven goed opletten.” Het rapport waarschuwt dat Costco en Kraft Heinz achterop raken in de eiwittransitie.

Bron: FAIRR

Lees ook
Half miljard dollar voor Livekindly

Half miljard dollar voor Livekindly

In een jaar tijd heeft Livekindly Collective meer dan een half miljard dollar aan financiering opgehaald. $135 miljoen was al binnen, maar daar komt nu nog eens $335 miljoen bij. Dat maakt het collectief van heritage- en startup-merken een van de drie hoogst gefinancierde en snelst groeiende plantaardige voedingsbedrijven.

Van dierlijk naar plantaardig

Van dierlijk naar plantaardig

De transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten is een van de belangrijkste items binnen de food innovatie. Met een groeiende wereldbevolking en de klimaatverandering is ons huidige dieet weinig toekomstbestendig. We moeten minder dierlijk eiwit consumeren. De uitdaging is om consumenten zover te krijgen dat ze kiezen voor een plantaardig alternatief. Verschillende...

Faba Factory ontwikkelt tofu van veldbonen

Faba Factory ontwikkelt tofu van veldbonen

Faba Factory, een samenwerking tussen BOON oprichter Michael Luesink, innovatie manager van BOON Food Concepts Elke Donkers en food designer Katja Gruijters, ontwikkelt een tofu van veldbonen. De peulvrucht dient in Nederland vooral als veevoer, maar de Faba Factory ziet er een toekomstige eiwitbron voor mensen in. Het product wordt tijdens de Dutch...