8% omzetgroei voor Arla Foods in Nederland

Arla Foods logo

Uit de cijfers van Arla Foods en marktonderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de omzet van Arla wereldwijd met 1% is toegenomen, terwijl in Nederland bijna 8% omzetgroei is gerealiseerd. Vooral de Skyr- en lactosevrije-producten zijn populair.

 Het Deens-Zweedse zuivelconcern Arla Foods heeft afgelopen jaar haar omzet met 1% zien stijgen naar €10,4 miljard. Ondanks een moeilijk voorjaar is vooral de verkoop van haar eigen merkproducten toegenomen met 3,1%.

 Europees succes

Arla Foods focust zich op twee commerciële zones: Europa en Internationaal. Binnen Europa waren vooral de melk- en yoghurtproducten erg populair. Binnen de internationale afzetmarkt zijn het Midden-Oosten en Noord-Afrika de grootste afnemers van Arla producten. In Nederland groeide de omzet van Arla Foods het afgelopen jaar met 7,9%. Deze groei komt vooral door de toegenomen verkoop van producten van het merk Arla (+13,9%). Van dit merk zijn vooral het product Skyr en de Lactofree-lijn erg populair. Met deze groei heeft Arla in Nederland nu een marktaandeel van 11% in de dagverse zuivel.

 Nettowinst voor melkveehouders

Door de droge zomer in Europa kregen melkveehouders het moeilijk. De groei van het melkvolume stagneerde, en de boeren werden geconfronteerd met hoge voerprijzen. De directie van Arla stelde daarom voor om de volledige nettowinst van 2018 eenmalig uit te keren aan de melkveehouders. Zij krijgen allemaal 2,3 eurocent extra per kilogram melk.

 Vooruitblik

In 2019 gaat Arla onder andere investeren in een nieuwe poedertoren. Ook zal worden geïnvesteerd in de uitbreiding en modernisering van productlocaties in Noord-Europa.

Lees ook
Arla wil klimaatneutrale zuivel in 2050

Arla wil klimaatneutrale zuivel in 2050

Arla Foods presenteerde zijn meest ambitieuze doelen tot nu toe: reductie van broeikasgassen met 30% in de komende tien jaar, en klimaat neutrale zuivel in 2050. Arla wil zijn leidende positie als internationale landbouwcoöperatie benutten om de overstap naar duurzame zuivel versnellen. ‘We werken al jaren aan duurzame landbouw, maar we...

Arla zet nieuwe ‘product en innovatie’-afdeling op

Arla zet nieuwe ‘product en innovatie’-afdeling op

Arla Foods herstructureert de afdelingen voor product management, onderzoek en ontwikkeling tot één nieuwe ‘product en innovatie’ organisatie. Lars Dalgaard gaat als nieuwe senior vice president leiding geven aan de nieuwe afdeling. De nieuwe afdeling zal verantwoordelijk worden voor alle productgerelateerde activiteiten,...

Arla lanceert nieuw ingrediëntenconcept voor melkpoeder

Arla lanceert nieuw ingrediëntenconcept voor melkpoeder

Comfort voor de kleinsten staat centraal bij het nieuwe concept van Arla Food Ingredients. Verschillende eiwit-ingrediënten worden gecombineerd om flesvoeding mogelijk te maken die qua hoeveelheid eiwitten meer lijkt op moedermelk. Melkpoeders bevatten veel meer eiwitten dan gewone moedermelk, waardoor het vaak moeilijker te verteren is voor kleine...