82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

gezonde lunch

Het overgrote deel van de Nederlanders (82%) zegt dagelijks bewuste voedingskeuzes te maken. Men let daarbij meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.

De Nederlanders die dagelijks bewuste voedingskeuzes maken, letten voornamelijk op het eten van voldoende groente (46%) en fruit (44%). In mindere mate let men op inname van suiker (33%) en vet (22%). Bewuste keuzes die met drinken te maken hebben, zoals voldoende water (19%), geen frisdrank (17%) en minder alcohol (10%), worden minder genoemd.

Multiscope Bewuste voedingskeuzes

Bewust eten nog geen gewoonte

Bijna de helft van de Nederlanders die bewust letten op gezonde voeding geven aan dat ze dit doen voor hun gezondheid (48%). Enerzijds geven ze aan gezond te willen blijven, anderzijds willen ze gezonder leven en daarmee gezond oud worden. Daarnaast geeft 20% aan dat ze gezond eten en drinken om hun gewicht op peil te houden of juist af te vallen. Opvallend is dat slechts 1% aangeeft gezond te eten en drinken uit gewoonte of voor een goed gevoel.

Gezonde eters zijn ouder

Nederlanders die bewust letten op gezond eten en drinken zijn relatief vaker vrouw of ouder dan 50 jaar. Zo let 87% van de vrouwen bewust op voeding, tegenover driekwart van de mannen (76%). Hoe ouder Nederlanders zijn, hoe bewuster ze omgaan met hun voeding. Van de 50-plussers eet en drinkt 86% bewust, vergeleken met 75% van de 18- tot 34-jarigen en 80% van de 35- tot 49-jarigen.

De resultaten komen uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscpope, een grootschalig onderzoek naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheidsmonitoring in Nederland. In het onderzoek zijn 5.051 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Eosta bespaarde in zes jaar 50 miljoen plasticverpakkingen met lasertechniek

Eosta bespaarde in zes jaar 50 miljoen plasticverpakkingen met lasertechniek

Eosta (distributeur van biologische groente en fruit) begon eind 2016 onder merknaam Nature & More een lasertechniek toe te passen op verse biologische groente en fruit. Eosta noemde het natural branding, als manier om stickers en verpakkingen in de supermarkt te besparen. Het startschot werd gegeven in Zweden, waar de Zweedse supermarkt ICA avocado’s...

Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

Klanten van online supermarkt Picnic bestelden afgelopen jaar steeds vaker buitenlandse producten zoals mozzarella, mini Turkse pizza’s en knoflooksaus. Wel blijft de top drie van meest verkochte producten in 2022 hetzelfde als die van het voorgaande jaar.

Thijs Defraeye benoemd tot buitengewoon hoogleraar ‘Data and Simulations for Self-care Postharvest Fresh-food Supply Chains’

Thijs Defraeye benoemd tot buitengewoon hoogleraar ‘Data and Simulations for Self-care Postharvest Fresh-food Supply Chains’

Thijs Defraeye is benoemd tot bijzonder hoogleraar ‘Data and Simulations for Self-care Postharvest Fresh-food Supply Chains’ bij de groep Food, Quality & Design. De functie wordt gefinancierd door Empa, een Zwitsers onderzoeksinstituut dat zich bezighoudt met materiaalwetenschappen en -technologie. In zijn onderzoek richt Defraeye zich op kwaliteitsverlies...