Aandeel biologisch neemt in 2021 iets toe
Het aandeel biologisch groeide in 2021. Iets meer huishoudens (96,3 procent) kochten biologische producten. Dit zijn met name gezinnen met kinderen en pensioneerden met een hoog inkomen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector.
Consumenten kopen biologische producten voornamelijk in de supermarkt. Deze zijn goed voor 76,4 procent van alle biologische omzet. Hiermee is het belang van de supermarkten voor de aankoop van biologische producten in 2021 weer iets toegenomen. Door corona kochten consumenten in 2020 iets vaker in speciaalzaken en boerderijwinkels.
Impact op natuur
De impact op de natuur is de belangrijkste reden om vaker biologische voedingsmiddelen te kopen. 56 procent van de consumenten die nu meer biologische voedingsmiddelen kopen, geven dit als reden. De prijs blijft een grote barrière om vaker biologisch te kopen. Uit aanvullend onderzoek van Ruigrok blijkt dat 69 procent vaker biologisch zou kopen als het goedkoper zou zijn.
Voor 57 procent van de consumenten is het niet helemaal duidelijk waar het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische voedingsmiddelen vandaan komt. Biologische voedingsmiddelen zijn vaak duurder dan niet-biologische voedingsmiddelen, als gevolg van de biologische productiewijze die meer tijd en ruimte vraagt. Zo staan er bij een biologische boer minder dieren per vierkante meter en er is meer arbeidsintensief werk doordat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
Europees biologisch keurmerk
Biologische producten zijn in het schap te herkennen aan het Europees biologisch keurmerk (het groene ‘blaadje’). Toch vindt 40 procent van de consumenten dat biologische voedingsmiddelen in de supermarkt niet altijd goed te herkennen zijn. Komend jaar lanceert de biologische sector een nieuwe campagne specifiek gericht op de zichtbaarheid van biologische voedingsmiddelen in de supermarkt en het aankoopgedrag van consumenten.
Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.
|
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Meer biologische en lokale voedingsmiddelen bij bedrijfscatering HAS green academy
HAS green academy gaat meer biologisch en lokaal geproduceerde voedingsmiddelen bij de bedrijfscatering aanbieden om daarmee de consumptie van deze producten te stimuleren. De onderwijsinstelling ondertekende op 9 maart de intentieverklaring Biologische en Lokale Inkoop Bedrijfscatering van de Provincie Noord-Brabant.
Fusie Dutch Seaweed Group en SeaweedTech
Dutch Seaweed Group en SeaweedTech hebben besloten om samen verder te gaan, nadat de bedrijven eerst een tijd samen hebben gewerkt. Het is nog niet bekend of er een nieuwe naam komt voor de gefuseerde bedrijven.
PLUS start met verkoop brood van gisteren
Om voedselverspilling tegen te gaan start PLUS met de verkoop van brood van gisteren. Brood van de versafdeling dat niet op de dag zelf verkocht wordt, kost een dag later 25 cent, 50 cent of 75 cent en is tot 11.00 uur te koop, herkenbaar door stickers en speciale borden bij de broodafdeling.