Aandeel biologisch neemt in 2021 iets toe

biologisch keurmerk

Het aandeel biologisch groeide in 2021. Iets meer huishoudens (96,3 procent) kochten biologische producten. Dit zijn met name gezinnen met kinderen en pensioneerden met een hoog inkomen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector.

Consumenten kopen biologische producten voornamelijk in de supermarkt. Deze zijn goed voor 76,4 procent van alle biologische omzet. Hiermee is het belang van de supermarkten voor de aankoop van biologische producten in 2021 weer iets toegenomen. Door corona kochten consumenten in 2020 iets vaker in speciaalzaken en boerderijwinkels.

Impact op natuur

De impact op de natuur is de belangrijkste reden om vaker biologische voedingsmiddelen te kopen. 56 procent van de consumenten die nu meer biologische voedingsmiddelen kopen, geven dit als reden. De prijs blijft een grote barrière om vaker biologisch te kopen. Uit aanvullend onderzoek van Ruigrok blijkt dat 69 procent vaker biologisch zou kopen als het goedkoper zou zijn.

Voor 57 procent van de consumenten is het niet helemaal duidelijk waar het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische voedingsmiddelen vandaan komt. Biologische voedingsmiddelen zijn vaak duurder dan niet-biologische voedingsmiddelen, als gevolg van de biologische productiewijze die meer tijd en ruimte vraagt. Zo staan er bij een biologische boer minder dieren per vierkante meter en er is meer arbeidsintensief werk doordat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

Europees biologisch keurmerk

Biologische producten zijn in het schap te herkennen aan het Europees biologisch keurmerk (het groene ‘blaadje’). Toch vindt 40 procent van de consumenten dat biologische voedingsmiddelen in de supermarkt niet altijd goed te herkennen zijn. Komend jaar lanceert de biologische sector een nieuwe campagne specifiek gericht op de zichtbaarheid van biologische voedingsmiddelen in de supermarkt en het aankoopgedrag van consumenten.

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Lees ook
Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.