Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Aardbeien_unsplash

Uit een steekproef uitgevoerd door PAN Nederland lijkt het erop dat het gemiddelde gehalte van bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten iets is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Bij Coop werden het hoogste aantal residuen aangetroffen. Ook scoren aardbeien met het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ bij Aldi en Jumbo niet beter dan andere aardbeien.

In 2021 werden in de aardbeienmonsters 13 verschillende stoffen gevonden. Dit jaar zijn dat er 19. In het onderzoek van 2021 zijn er gemiddeld per monster 3,5 verschillende residuen aangetroffen en in 2022 zijn dat er 3,7 per monster. Het gemiddelde gehalte bestrijdingsmiddelen per monster nam toe van 0,67 mg/kg naar 0,75 mg/kg.

Supermarkten

In de steekproef zijn de aardbeien van Coop gemiddeld met het hoogste aantal residuen (7) en het hoogste gehalte (1,51 mg/kg) besmet. In de aardbeien van Lidl en AH zijn het minst aantal residuen (gemiddeld 2,3) gevonden. Hier zijn ook de gemiddelde gehaltes van de monsters het laagst. Aardbeien van Aldi en Jumbo met het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ vormen qua aantal en gehalten van bestrijdingsmiddelen de middenmoot.

Negatieve effecten

63% van de aangetroffen werkzame stoffen hebben negatieve effecten op de reproductie en ontwikkeling, zijn hormoon-verstorend, kankerverwekkend of mogelijk kankerverwekkend. Bij de onderzochte monsters is geen wettelijk vastgelegde maximale residu limiet (MRL) overschreden. Desondanks beveelt PAN Nederland uit voorzorg gangbare aardbeien voor zwangere vrouwen, baby’s, peuters en kinderen niet aan. Met uitzondering van één monster, overschrijden alle onderzochte aardbeienmonsters de Europese norm voor verpakte baby- en peutervoeding.

Bron: PAN Nederland

Geen nieuws van Voeding Nu meer missen? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

Door prijsstijgingen kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere huismerken. Dit leidt tot een verlies van zo’n 1,5 miljard euro aan omzet dit jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK, uitgevoerd op verzoek van BNR.

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond.