Aantal kleine foodbedrijven neemt toe

13 oktober 2016

Het aantal voedingsmiddelenbedrijven in Nederland is het afgelopen jaar met 5,4 procent gestegen. Die stijging is volledig toe te schrijven aan relatief kleine ondernemingen met minder dan 10 medewerkers. De nieuwkomers zijn vooral bedrijven in de brood- en deegwaren en in de drankensector.

Dat blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2016 die de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) op 13 oktober presenteert tijdens haar Jaarbijeenkomst.

Minder R&D-uitgaven

De sector als geheel laat een dip zien in termen van bruto toegevoegde waarde (-3,7 procent), de R&D-uitgaven (-3,8 procent in 2014) en het uitvoersaldo (-3,0 procent). Dit kan volgens de FNLI worden verklaard door de dalende afzetprijzen en negatieve ontwikkelingen in de wereld. Toch blijft de export volgens de Monitor goed presteren, vooral buiten de EU.

De voedingsmiddelenindustrie is volgens het rapport een stabiele factor voor de Nederlandse economie. Met een outputwaarde van 64,9 miljard euro droeg de sector het afgelopen jaar voor 37,1 miljard euro bij aan productie in andere sectoren.

Meer banen

In totaal creëert de voedingsmiddelenindustrie 466.000 (vol- en deeltijd) banen, waarvan 135.000 direct in de sector zelf en 331.000 indirect bij toeleveranciers. Het aantal banen in de sector is met 0,7 procent toegenomen.

Nu het consumentenvertrouwen en de koopkracht weer groeien, zijn ondernemers in de voedingsmiddelenindustrie positief gestemd.

De sector heeft de komende jaren met name behoefte aan meer personeel met een technische en technologische achtergrond. Van 7 tot en met 11 november organiseert de FNLI  de Week van de Levensmiddelenindustrie, waarbij zo’n 30 foodbedrijven de deuren openzetten voor scholieren.

De Monitor wordt dit jaar voor de zevende keer gepresenteerd. Tijdens de FNLI Jaarvergadering worden ook de winnaars van de Merk van het Jaar verkiezing bekendgemaakt.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?