Het aantal voedingsmiddelenbedrijven in Nederland is het afgelopen jaar met 5,4 procent gestegen. Die stijging is volledig toe te schrijven aan relatief kleine ondernemingen met minder dan 10 medewerkers. De nieuwkomers zijn vooral bedrijven in de brood- en deegwaren en in de drankensector.
Dat blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2016 die de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) op 13 oktober presenteert tijdens haar Jaarbijeenkomst.
Minder R&D-uitgaven
De sector als geheel laat een dip zien in termen van bruto toegevoegde waarde (-3,7 procent), de R&D-uitgaven (-3,8 procent in 2014) en het uitvoersaldo (-3,0 procent). Dit kan volgens de FNLI worden verklaard door de dalende afzetprijzen en negatieve ontwikkelingen in de wereld. Toch blijft de export volgens de Monitor goed presteren, vooral buiten de EU.
De voedingsmiddelenindustrie is volgens het rapport een stabiele factor voor de Nederlandse economie. Met een outputwaarde van 64,9 miljard euro droeg de sector het afgelopen jaar voor 37,1 miljard euro bij aan productie in andere sectoren.
Meer banen
In totaal creëert de voedingsmiddelenindustrie 466.000 (vol- en deeltijd) banen, waarvan 135.000 direct in de sector zelf en 331.000 indirect bij toeleveranciers. Het aantal banen in de sector is met 0,7 procent toegenomen.
Nu het consumentenvertrouwen en de koopkracht weer groeien, zijn ondernemers in de voedingsmiddelenindustrie positief gestemd.
De sector heeft de komende jaren met name behoefte aan meer personeel met een technische en technologische achtergrond. Van 7 tot en met 11 november organiseert de FNLI de Week van de Levensmiddelenindustrie, waarbij zo’n 30 foodbedrijven de deuren openzetten voor scholieren.
De Monitor wordt dit jaar voor de zevende keer gepresenteerd. Tijdens de FNLI Jaarvergadering worden ook de winnaars van de Merk van het Jaar verkiezing bekendgemaakt.
Lees ook:
- Milka en Mona genomineerd voor online merkbeleving (4 oktober 2016)
- FNLI: ‘Fraude onacceptabel’ (28 september 2016)
- FNLI en CBL willen investeringen in NVWA (15 juni 2016)
- ‘Supermarkt heeft meer oog voor kleine merken' (31 maart 2016)