AB InBev introduceert nieuwe bieretiketten voor verantwoord drinken

22 september 2020
Foto: AB InBev

Bierbrouwerij AB InBev gaat al haar bieretiketten aanpassen met tips voor verantwoord drinken, zoals ‘Drink niet als je zwanger bent’, ‘Drink niet als je rijdt’ en ‘Drink niet als je borstvoeding geeft’. Eind 2020 staan deze roulerende boodschappen op 60 procent van de etiketten, in 2021 op alle etiketten.

Jasper Kessels, Retaildirecteur Bierbrouwerij AB InBev: “We zien een positieve trend waarbij consumenten steeds verantwoorder met bier en alcohol omgaan. De categorie 0.0% bier groeit enorm en overmatig drinken is steeds meer ‘not done’. Dat neemt niet weg dat onverantwoord drinken nog steeds een probleem is, bijvoorbeeld als minderjarigen of zwangeren drinken. We vinden het onze verantwoordelijkheid als brouwer daar wat aan te doen, daarom steunen we het in 2018 afgesloten Preventieakkoord en zijn we volop bezig daar uitvoering aan te geven, onder meer door veel te investeren in de 0.0 categorie. Sinds 2015 vermelden we op al onze etiketten vrijwillige voedings- en ingrediënteninformatie. Met de tips voor verantwoord drinken zetten we de volgende stap op onze etiketten om consumenten te stimuleren een verantwoorde keuze te maken”.

Bieren met alcohol 

“De tips voeren we in op al onze bieren met alcohol. Dat doen we dit jaar niet alleen in Nederland, maar vrijwel alle Europese landen. De teksten zijn ontwikkeld in samenwerking met volksgezondheidsonderzoekers van de Tufts University School of Medicine. De teksten zullen regelmatig rouleren, zodat consumenten verschillende boodschappen te zien krijgen en de teksten blijven opvallen. Ook staat de teksten in groot lettertype in een afgescheiden vak op het etiket in een contrasterende kleur, zodat de tips echt in het oog springen. Daarnaast blijven we volop werken om onze andere doelen voor verantwoord drinken te realiseren, zoals de wereldwijde doelstelling om te zorgen dat in 2025% 20% van al het bier dat we verkopen alcoholvrij- of laagalcoholhoudend is. Onze ambitie is hoog.”

Dit artikel verscheen eerder op: BeverageNL

Altijd op de hoogte blijven?