AB Inbev koopt leerstoel in Leuven

ab-inbev-ku-leuven

Biermultinational AB Inbev heeft geïnvesteerd in een leerstoel aan de Katholieke Universiteit Leuven. De ‘AB InBev Chair in Malting and Brewing’ zal worden bekleed door twee hoogleraren en is niet gericht op onderzoek maar op het opleiden van nieuwe bierwetenschappers.

De opleiding die met de financiering van AB Inbev wordt opgezet betreft een postgraduaat, een opleiding die wordt gevolgd na het behalen van een master en waar geen titel mee behaald kan worden. De Engelstalige opleiding duurt één jaar en bestaat uit 10 vakken die worden gegeven door experts van de universiteit en uit het bedrijfsleven. Met het programma mikt de universiteit op Leuvense, nationale én internationale studenten met een masterdiploma (bio)ingenieurswetenschappen of exacte wetenschappen.

“We willen de studenten de kans geven om diepgaande theorie te koppelen aan praktijkervaring en kennis op industriële schaal. Vooral dit laatste is uniek in Europa”, zegt professor Christophe Courtin, een van de leerstoelhouders. “Het postgraduaat zal gebaseerd zijn op ons onderzoek naar gisten, granen en processing in de context van mouterij en brouwerij”, voegt zijn collega professor Kevin Verstrepen toe.

Bijzondere leerstoel

Bijzondere leerstoelen op naam zijn relatief gebruikelijk aan de KU Leuven, naast de gewone leerstoelen die de universiteit zelf betaalt. Bij een bijzondere leerstoel mag de financier zijn naam eraan koppelen en meebeslissen over de thematische invulling van die leerstoel. Het is vrij uniek dat een bedrijf met een bijzondere leerstoel een opleiding in het leven roept; meestal worden deze leerstoelen gericht op onderzoek.

Beeld: AB Inbev

Lees ook
Ab InBev maakt ontbijtdrankje van bierbrouwresten

Ab InBev maakt ontbijtdrankje van bierbrouwresten

Ieder jaar blijven er wereldwijd 30 miljoen ton graanresten - bierbostel in vaktaal - over van het bierbrouwen. Het leeuwendeel van deze resten wordt hergebruikt als diervoeders. Ab InBev maakt van wat nog overblijft ontbijtdrankjes, meldt Retail Detail. AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, wil minder graan verspillen en inzetten op circulaire...

Jupiler heet tijdens WK voetbal Belgium

Jupiler heet tijdens WK voetbal Belgium

Jupiler, het populairste pils van België, verandert in aanloop naar het wereldkampioenschap voetbal in Rusland vijf maanden lang van naam, schrijft De Tijd. Jupiler is de sponsor van de Belgische nationale voetbalploeg, en alle verpakkingen, van blikjes tot supportersgadets, krijgen de naam 'Belgium'. Experts vinden het een gedurfde marketingcampagne...