AB InBev krijgt boete van €200 miljoen voor dure Jupiler

jupiler-pixabay

Bierconcern AB InBev heeft een boete opgelegd gekregen van €200,4 miljoen wegens machtsmisbruik. De grootste bierbrouwer ter wereld overtrad de Europese concurrentieregels door tussen 2009 en 2016 de import in België van goedkopere Jupiler uit Nederland te saboteren. Dat schrijft het Financieele Dagblad. 

Albert Heijn was het voornaamste slachtoffer van een 'opzettelijke strategie' om Belgische supermarkten en groothandelaren te ontmoedigen het Belgische Jupiler-bier uit Nederland te halen, waar het goedkoper is dan in België.

AB InBev haalde verschillende 'trucs' met de verpakking uit om de sabotage voor elkaar te krijgen. De brouwer haalde de Franstalige tekst van de verpakkingen van Jupiler-bier in Nederland. Ook kreeg de Nederlandse groothandel kleinere hoeveelheden geleverd. Tijdens het WK voetbal van 2014 verkocht AB InBev in Nederland oranje blikjes Jupiler met 'Jup Holland Jup' er op, om die onbruikbaar te maken voor verkoop in Belgische supermarkten. De brouwer haalde deze fratsen - en nam zelfs het risico van imagoschade - uit om de import in België van in Nederland geleverd bier met hoge inkoopkortingen zo veel mogelijk in te dammen. Daardoor bleef de prijs voor Belgische consumenten hoog.

De boete is met 15% verlaagd doordat AB InBev meewerkte aan het onderzoek door de Europese Commissie. Ook heeft AB InBev beloofd de komende 5 jaar op nieuwe verpakkingen in Nederland, België en Frankrijk naast Nederlandstalige ook Franstalige informatie op te nemen. 

Bron: Foodlog

Lees ook
Octrooistrijd tussen AB InBev en Heineken in VS

Octrooistrijd tussen AB InBev en Heineken in VS

Een nieuw, kleiner biervat is in de Verenigde Staten het toneel van een juridische strijd tussen bierbrouwers AB InBev en Heineken. Dat schrijft Bloomberg. Ze beschuldigen elkaar van kopieergedrag.  De Amerikaanse biermarkt verandert snel. De nadruk verschuift van kwantiteit naar (duurdere) kwaliteitsbieren en de totale bierconsumptie...

Nieuwe CEO voor Kraft Heinz

Nieuwe CEO voor Kraft Heinz

Vanaf 1 juli 2019 gaat Kraft Heinz verder met een nieuwe CEO. De huidige topman, Bernando Hees, maakt plaats voor Miguel Patricio, de vroegere marketingdirecteur van AB InBev. Het is niet gek dat Kraft Heinz verder gaat met een nieuwe topman. Het bedrijf meldde eerder dit jaar dat zij het jaar 2018 hebben afgesloten met een miljardenverlies. In het...

AB InBev maakt zoute snacks van reststroom

AB InBev maakt zoute snacks van reststroom

Bierbrouwer AB InBev gaat zijn graanresten verwaarden door er zoute snacks van te maken. De Amerikaanse startup Protes gaat hierbij helpen. De graanchips zullen vanaf begin 2020 verkrijgbaar zijn. In de samenwerking met AB InBev wordt het draf, het graanafval van de bierproductie, verwerkt tot gezonde hartige snacks. Dit graanafval wordt normaal gesproken...