AB Inbev lanceert Amerikaans biermerk Budweiser in Nederland

ab-inbev-budweiser-wikimedia

Beeld: Wikimedia

Termen als 'bieroorlog' en 'slagveld', 'bestormen' en 'strijd' vliegen de lezer om de oren. De veruit grootste brouwer ter wereld, AB InBev, van oorsprong Belgisch, blijkt grootse plannen te hebben voor Nederland, de thuismarkt van Heineken.

AB InBev is bij ons al bekend van merken als Jupiler, Hertog Jan, Dommelsch, Leffe en Corona. Maar nog dit jaar wil AB InBev in Nederland een Europees bruggenhoofd slaan met zijn Amerikaanse pilsmerk Budweiser. Dat plan is onder meer ingegeven doordat de brouwerij in het Belgische Leuven sinds kort Bud brouwt. Voorheen moest het Amerikaanse bier per schip naar Europa komen. 

‘Budweiser is minder bitter dan onze Belgische en Nederlandse pilseners. Het is heel goed doordrinkbaar. Wij de denken dat het een brede doelgroep aanspreekt, niet alleen mannen maar ook vrouwen’, licht de bierbrouwer toe.

Een uitgebreid consumentenonderzoek ligt aan de lancering ten grondslag. ‘We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is,’ zegt directeur Nicolas Bartholomeeusen van AB InBev Nederland zelfverzekerd. Volgens hem is de Nederlandse pilsmarkt ‘best vastgeroest’ en ligt er voor het lichte Bud een kans ‘dit op te frissen.’

Bud komt eerst via de horeca op de markt, in het najaar volgen de supermarkten. Dat is best opmerkelijk, want zo'n 70 à 80% van de Nederlandse horecazaken heeft langlopende contracten met biermerken. Volgens sectoreconomoom Stef Driessen van ABN Amro zal de markt dan ook duur betaald moeten worden door bestaande contracten uit te kopen. Bovendien neemt de horeca maar een beperkt deel van de bierafzet voor zijn rekening. 

Twee derde van de bierverkopen loopt via supermarkten, waar Bud vanaf september te koop zal zijn. Voor dat moment heeft Bud dan ook een grote reclamecampagne op stapel staan. ‘We richten ons vooral op de consumenten tot 35 jaar in de Randstad en zullen vooral evenementen sponsoren waar jonge mensen in een goede sfeer bij elkaar komen,’ aldus De Telegraaf. Hoeveel reclamebudget er is, wil Bartholomeeusen niet zeggen. ‘We willen het ook niet zomaar even proberen, maar de tijd geven.’

Bron: Foodlog, 23/07/2019

Meer over
Lees ook
AB InBev introduceert nieuwe bieretiketten voor verantwoord drinken

AB InBev introduceert nieuwe bieretiketten voor verantwoord drinken

Bierbrouwerij AB InBev gaat al haar bieretiketten aanpassen met tips voor verantwoord drinken, zoals ‘Drink niet als je zwanger bent’, ‘Drink niet als je rijdt’ en ‘Drink niet als je borstvoeding geeft’. Eind 2020 staan deze roulerende boodschappen op 60 procent van de etiketten, in 2021 op alle etiketten.

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert een nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter.

TivoliVredenburg creëert circulair logistiek systeem

TivoliVredenburg creëert circulair logistiek systeem

Muziekpodium TivoliVredenburg zorgde ervoor dat bierbrouwerij AB InBev de lege flesjes van frisdrankproducent Vrumona vervoert waarna het bij de afvalverwerker terechtkomt. Daar worden de gebruikte flesjes tot nieuwe flesjes gemaakt.