AB Inbev lanceert Amerikaans biermerk Budweiser in Nederland

ab-inbev-budweiser-wikimedia

Beeld: Wikimedia

Termen als 'bieroorlog' en 'slagveld', 'bestormen' en 'strijd' vliegen de lezer om de oren. De veruit grootste brouwer ter wereld, AB InBev, van oorsprong Belgisch, blijkt grootse plannen te hebben voor Nederland, de thuismarkt van Heineken.

AB InBev is bij ons al bekend van merken als Jupiler, Hertog Jan, Dommelsch, Leffe en Corona. Maar nog dit jaar wil AB InBev in Nederland een Europees bruggenhoofd slaan met zijn Amerikaanse pilsmerk Budweiser. Dat plan is onder meer ingegeven doordat de brouwerij in het Belgische Leuven sinds kort Bud brouwt. Voorheen moest het Amerikaanse bier per schip naar Europa komen. 

‘Budweiser is minder bitter dan onze Belgische en Nederlandse pilseners. Het is heel goed doordrinkbaar. Wij de denken dat het een brede doelgroep aanspreekt, niet alleen mannen maar ook vrouwen’, licht de bierbrouwer toe.

Een uitgebreid consumentenonderzoek ligt aan de lancering ten grondslag. ‘We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is,’ zegt directeur Nicolas Bartholomeeusen van AB InBev Nederland zelfverzekerd. Volgens hem is de Nederlandse pilsmarkt ‘best vastgeroest’ en ligt er voor het lichte Bud een kans ‘dit op te frissen.’

Bud komt eerst via de horeca op de markt, in het najaar volgen de supermarkten. Dat is best opmerkelijk, want zo'n 70 à 80% van de Nederlandse horecazaken heeft langlopende contracten met biermerken. Volgens sectoreconomoom Stef Driessen van ABN Amro zal de markt dan ook duur betaald moeten worden door bestaande contracten uit te kopen. Bovendien neemt de horeca maar een beperkt deel van de bierafzet voor zijn rekening. 

Twee derde van de bierverkopen loopt via supermarkten, waar Bud vanaf september te koop zal zijn. Voor dat moment heeft Bud dan ook een grote reclamecampagne op stapel staan. ‘We richten ons vooral op de consumenten tot 35 jaar in de Randstad en zullen vooral evenementen sponsoren waar jonge mensen in een goede sfeer bij elkaar komen,’ aldus De Telegraaf. Hoeveel reclamebudget er is, wil Bartholomeeusen niet zeggen. ‘We willen het ook niet zomaar even proberen, maar de tijd geven.’

Bron: Foodlog, 23/07/2019

Meer over
Lees ook
Bierdrinker hecht aan zijn merk

Bierdrinker hecht aan zijn merk

De Nederlandse bierdrinker hecht aan zijn merk en is bovendien geïnteresseerd in de herkomst van de ingrediënten. Ook kiezen bierliefhebbers steeds vaker voor speciaalbier. Vorig jaar groeide dit segment met 15 procent, tot 790.000 hectoliter. Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2014 van de Nederlandse brouwers. Toch drinken Nederlanders nog...

Gulpener wordt De Vrije Brouwer

Gulpener wordt De Vrije Brouwer

Gulpener komt met een nieuwe uitstraling en huisstijl van het merk, onder het motto Gulpener – De Vrije Brouwer. “Ons gedachtegoed en al onze (toekomstige) activiteiten laten zich hierin samenvatten.” “Onze bieren hebben een uitgesproken karakter omdat we vrij zijn”, zegt het familiebedrijf. “Vrij omdat we een onafhankelijke familiebrouwerij zijn. Vrij...

Grolsch lanceert nieuwe fles

Grolsch lanceert nieuwe fles

Grolsch brengt vanaf 3 november een vernieuwd ‘pijpje’ op de markt voor Grolsch Premium Pilsner. Ook Grolsch Radler, Stender en Kornuit worden verkrijgbaar in de nieuwe fles. "Het nieuwe design is gebaseerd op de voorkeuren van Nederlandse bierliefhebbers voor optimaal drinkgenot", stelt de brouwer. De karakteristieke lijnen van de Grolsch beugelfles...