ABN AMRO: Consumenten klaar voor meer invloed op voedselprijs

consumentenparticipatie

Consumenten willen meer invloed op de voedselprijs. Dat blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Volgens het rapport willen bijna vier op de tien consumenten willen weten welke prijzen telers voor fruit ontvangen. Daarnaast groeit de behoefte aan proactieve invloed op productiewijze en kostprijs consument groeit. "Consumentenparticipatie zorgt voor stabielere marges en afzet" aldus de ABN AMRO.

Prijzen telers

Om in kaart te brengen of consumenten meer invloed op de voedselproductie willen, vroegen ABN AMRO en GfK 1.072 consumenten naar hun informatiebehoefte bij vier populaire vruchten: peren, mango's, avocado's en bananen. Maar liefst 37 procent gaf aan te willen weten welke prijs een teler voor zijn producten krijgt. Bij consumenten tussen 18 en 39 jaar was dit zelfs 50 procent.

Volgens ABN AMRO vinden steeds meer consumenten het belangrijk dat telers een leefbaar inkomen hebben. Bijna een vijfde geeft zelfs aan dat zij graag een mogelijkheid willen hebben om de fruitteler naar eigen inzicht extra voor zijn inspanningen te betalen.

Proactieve invloed

Betrokken consumenten willen meer inzicht in de fruitketen en hebben de behoefte hierbij proactief invloed uit te oefenen. Dit betekent volgens ABN AMRO wel dat zij zich bewust moeten zijn van de productieomstandigheden voordat zij over productiewijze en kostprijs beslissingen kunnen nemen. Zo gebruikt 8 procent van de consumenten wel eens een QR-code op een verpakking om meer over herkomst en productiewijze te weten te komen.

Als de consument ook de 'true costs' van een product kent, kan dit volgens ABN AMRO helpen bij het maken van duurzame keuzes en de verantwoording voor een hogere prijs. Deze 'verborgen kosten' kunnen inzichtelijk worden gemaakt door de CO2-uitstoot van de productie te kwantificeren of te laten zien wat een product moet kosten voor een leefbaar inkomen voor boeren en telers.

Consumentenparticipatie 

Consumentenparticipatie in de foodketen staat nog in de kinderschoenen, maar er zijn veelbelovende initiatieven. Zoals het Frans/Belgische concept Het Merk van de Consument, waarbij consumenten bepalen wat een pak melk kost, online stemmen over het inkomen van de boer en zo verantwoordelijkheid nemen voor de productiekosten en prijs van het product.

"Steeds meer consumenten zijn klaar voor meer invloed op de prijzen die zij voor hun voedsel betalen. Vooral jongere generaties hebben een radar voor eerlijke en duurzame productie. Hierbij is het wel cruciaal dat zij de productieomstandigheden begrijpen en de 'verborgen kosten' kennen", vertelt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. "Dat biedt kansen om de afstand tussen consument en producent te verkleinen en een productketen meer vraaggestuurd in te richten. Zo kan consumentenparticipatie de weg vrijmaken naar een meer duurzame bedrijfsvoering, een stabielere afzet en vastere marges."

Lees ook
Plantaardige zuivel, en dan vooral die met haver, steeds populairder

Plantaardige zuivel, en dan vooral die met haver, steeds populairder

Zuivel op basis van plantaardige ingrediënten wint aan populariteit, met haver als grootste groeier in Nederland. Dat blijkt uit een insight van ABN Amro.

Groei Europese zeewiermarkt stimuleert teelt tussen windparken op Noordzee

Groei Europese zeewiermarkt stimuleert teelt tussen windparken op Noordzee

Europeanen gaan steeds meer zeewier eten. De toenemende vraag is een stimulans voor de Europese zeewierproductie. Deze is momenteel nog minimaal, het grootste deel van zeewier wordt geïmporteerd uit Azië. Maar in 2030 kan een kwart van de Europese zeewiermarkt afkomstig zijn van zeewier, gekweekt in de offshore windparken in de Noordzee.

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Onafhankelijk onderzoeksinstituut Questionmark is een vergelijkingsonderzoek gestart naar de duurzaamheid van supermarkten. Uit de resultaten volgt een publieke ranglijst die laat zien in hoeverre supermarkten de consument helpen om duurzaam te eten.