ABN AMRO: 'Exportwaarde van zuivel en vlees daalde in 2018'

zuivel

Het afgelopen jaar, 2018, groeide de waarde van de Nederlandse export aan landbouw- en voedingsproducten 1,3 procent. Deze groei is een stuk minder dan in 2017, toen groeide exportwaarde 6 procent. Dit blijkt uit cijfers van ABN AMRO.

De Nederlandse export van vlees en zuivel namen in 2018 af, waarbij vooral de export naar landen buiten de EU daalde. De uitvoer van vlees en vleesproducten daalde met 1 procent, bij zuivel en zuivelproducten was dit 2 procent. De zuivelexport naar landen buiten de Europese Unie daalde met 12 procent, terwijl export naar landen binnen de Europese Unie met 2 procent toenam.

Volgens ABN AMRO zijn de lagere prijzen voor zuivelproducten in 2018 de belangrijkste reden voor de daling van de exportwaarde van zuivel. Er was wel verschil tussen producten. Zo was Nederlandse boter relatief duur en nam de vraag naar dit product vanuit landen buiten de Europese Unie af.

Over heel 2018 daalden de afzetprijzen voor veel voedingsmiddelen. Dit had onder meer te maken met de lagere inputprijzen, waarvan de daling van de zuivelprijs de belangrijkste was. Ook de prijs van varkensvlees daalde sterk in 2018. De warme zomer zorgde voor slechte oogsten voor een aantal gewassen, waardoor in 2019 de prijzen van producten als tarwe en aardappelen zullen stijgen. Daarnaast verwacht ABN AMRO een stijging van de zuivelprijs in de eerste helft van 2019.

Meer informatie is te vinden in de publicatie Stand van Food januari 2019 op de website van ABN AMRO.

Lees ook
CBS kan daling vleesconsumptie niet bevestigen

CBS kan daling vleesconsumptie niet bevestigen

Het was een opzienbarend nieuwtje in komkommertijd: de vleesconsumptie in Nederland is met 9% gedaald. Dat meldde de NOS woensdagochtend; vele media namen het over. Opmerkelijk, want vorig jaar meldden Wakker Dier en de WUR teleurgesteld dat de Nederlandse vleesconsumptie al twee jaar niet meer daalde. En nu opeens wel? Onderwijl zouden de verkopen...

Verkoop vleesvervangers neemt toe

Verkoop vleesvervangers neemt toe

De trend is al een tijdje gaande. Consumenten kiezen er voor om minder vlees te eten. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat sinds 2017 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 51 procent is toegenomen. Dit gaat ten koste van de verkoop van vlees.

Al 100.000 klanten kopen ‘bekend’ vlees via koopeenkoe.nl

Al 100.000 klanten kopen ‘bekend’ vlees via koopeenkoe.nl

Online vleesverkoper Koopeenkoe.nl heeft de mijlpaal van 100.000 klanten in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië weten te behalen.